– Er is geen leven na de dood, alleen as –
In omvang is het een bescheiden bundel waarmee Marcel Meulenberg debuteert. Tien gedichten telt windkracht nacht. Tien gedichten over de dood. Van de dood die eraan komt en alvast aan het mergelen geslagen is tot de dood die achter de rug is en niets dan het stof waartoe een mens gedoemd is terug te keren heeft achtergelaten.
Hoewel Meulenberg betrokken lijkt bij de dood waar hij het over heeft, slaagt hij er in om
via de taal afstand te creëren en zo in zekere zin het evenwicht te bewaren tussen rouwbeklag en elegie, ook al verwoordt hij vrij vaak letterlijk wat hij ziet of vermoedt.
quia absurdum (donderdagmiddag)
vlammen kruipen sissend van de honger
over zijn lijf, strelen en likken
plekken nooit eerder zo vurig betast
het mandaat voor ultieme ontmaagding
zoekt als roet in hoeken naar houvast, klaar
voor een nieuwe aanval en meer
spastisch kronkelt het leven oer
de gloeiende matras, lippen springen
open en schroeien dicht; zonder verweer
laat een mens zich veroveren,
beminnen, bestelen, verpulveren tot as
orgastisch de ontlading van het zijn
geweest
In welke richting Marcel Meulenberg zich zal ontwikkelen – als hij al de ambitie heeft om zijn naam als dichter te vestigen, het kan ook dat het bij deze ene bundel voortkomend uit verlies blijft – is op basis van de tien gedichten in deze bundel nog niet te voorspellen, maar windkracht nacht bevat voldoende aanwijzingen die dichterschap verraden.
Leave a Reply