Op 4 en 5 februari worden 85 werken van de kunstenaar Joan Miró bij Christie’s in Londen geveild. Verwachte opbrengst: ergens tussen de vijftig en honderd miljoen euro. Dat geld is bedoeld om gaten in de begroting van Portugal te dichten.
Joan Miró is niet de eerste de beste, maar dat maakt de Portugese staatssecretaris van Cultuur Jorge Barreto Xavier niets uit: ‘Ik vind de collectie niet van groot belang voor Portugal. En op dit moment heeft Portugal het geld van de verkoop hard nodig. We zitten met een fors begrotingstekort. Iedereen, ook wij van de cultuursector, moet een steentje bijdragen.’
Daar is niet iedereen het mee eens, volgens Carlos Cabral Nunes gaat het om een van de belangrijkste collecties ter wereld. Hij is een petitie gestart tegen de verkoop. Maar of dat nog iets uithaalt… Inmiddels staan de werken keurig gecatalogiseerd op de site van het veilinghuis. En natuurlijk wordt de geschatte / gehoopte opbrengst vermeld.
De kans is groot dat de 85 werken straks verspreid over de wereld te zien zijn. Daarmee wordt wat Hans Croon in 1986 schreef – ‘Oh, Joan Miró, is there anybody here who saw Miró’ – weer actueel.
Update 4 februari 2014: Nadat eerder vandaag een Portugese rechter geen bezwaar bleek te hebben tegen de voorgenomen verkoop van de collectie, blies Christie’s de veilig die vandaag en morgen zou plaatsvinden alsnog af, vanwege mogelijke juridische complicaties.
‘Oh, Joan Miró, is there anybody here who saw Miró’ is de eerste regel van Composition avec des cordes, het eerste nummer op de a-kant van de lp La Grande Parade: 11 songs based on 10 paintings played by 39 musicians from the Netherlands:
Oh, Joan Miró, is there anybody here who saw Miró
Oh, Joan Miró, is there anybody here who saw Miró
In the centre of the playground
Lies a rope of unknown source
It seems to say hey baby,
Who’s not looking for his final trap
And the gatekeeper ties you down
When all you want is just to
Take a ride in his beak
And the days that we dreamt along
Were always filled with the smell and
Tast of gingerbread
Oh, Joan Miró, is there anybody here who saw Miró
Oh, Joan Miró, is there anybody here who saw Miró
Right beside the scene stands nannie
Shoulders to the wheel
Delirious garden
When will I grow up to be a king
And the gatekeeper ties you down
When all you want is just to
Take a ride in his beak
And the days that we dreamt along
Were always filled with the smell and
Tast of gingerbread
Fairy-tales in bed
Sound of trumpet-calls
Mistletoes and dolls
Een album is geïnitieerd door The Nits. Henk Hofstede op de albumhoes:
‘De tentoonstelling [La Grande Parade, Stedelijk Museum Amsterdam: december 1984 – april 1985, lw] maakte zo’n indruk op me, dat ik op het idee kwam een project te organiseren vergelijkbaar met de ‘Schilderijententoonstelling’ van Mussorgsky. In dit geval, popmuziek geïnspireerd op schilderijen.
Ik nodigde door mij bewonderde componisten en muzikanten uit om een compositie te schrijven, die gebaseerd moest zijn op een door hen verkozen schilderij van ‘La Grande Parade’. Zij kregen hierbij alle artistieke vrijheid. Er was slechts één beperking: iedere muzikant had maar één dag de beschikking over de studio voor opname van zijn eigen compositie.’
Hans Croon koos voor Composition avec de cordes van Joan Miró. Hij schreef tekst en muziek. Op het filmpje dat is opgenomen in het Stedelijk Museum zijn ook de andere musici te zien: Esther Apituley, Mark Timmer, Hans Dagelet, Annie Rijksen en Petra Lugtenburg.
Leave a Reply