Een echte filmkenner is hij niet, geeft hij toe. Het was Barbara Sukowa die hem attent maakte op Europa, een vroege film van Lars von Trier. Barbara Sukowa voor wie Reinbert de Leeuw Im Wunderschönen Monat Mai componeerde (gebaseerd op liederen van Franz Schubert en Robert Schumann). Barbara Sukowa die veel voor hem betekent (veel meer dan dat zij een indrukwekkend iemand en een mooie vrouw is op wie hij wel eens verliefd is geweest, wilde hij tijdens Zomergasten niet kwijt: ‘ik ga op televisie niet even dit soort dingen behandelen’. Eerlijk gezegd vind ik dat nog vrij veel). Barbara Sukowa die zelf in Europa ‘zit’.
Een nachtmerrie. Die typering pas volgens Reinbert de Leeuw bij Europa, over een ‘naïeve Amerikaanse jongeman die vlak na het einde van WO II Europa wil zien omdat zijn ouders van Duitse afkomst waren.’
Die film wil ik wel zien. Morgen. Als ik uitgeschreven ben over Reinbert de Leeuw en het verhaal over muziek die maakte dat hij zijn beeld van muziek steeds opnieuw moest bijstellen.
A. Oppenheim says
Complimenten voor een buitengewoon interessante zomeravond waarin ik vaak kippenvel had en weer veel heb geleerd over ‘moderne’ muziek.
Hoop dat u vaker dit soort instructies gaat geven op de televisie. Ze zijn heel erg gericht en inzichtgevend in de zwervende troepen musici die met elkaar muziek verder brengen in de tijd.
Die tijd ook weergeven door het gedrag en de geluiden die ze voortbrengen te spiegelenen uit te zenden.
Dank ook aan interviewer Wilfried de Jong die een perfecte vragensteller is en niet bang is om op een intelligente manier bakzeil te halen als dat nodig is.