Als het verleden je op de hielen zit
Jake woont bijna aan het einde van de wereld en heeft genoeg aan haar hond en haar schapen. Ze kan volharden in haar zelfgekozen isolement totdat er schapen doodgaan. Dan moet ze zich zien te verhouden tot mensen in haar directe omgeving. Omdat zij misschien iets gezien hebben.
Het toenadering zoeken gaat niet van harte, terwijl Jake geen uitgesproken hekel aan mensen heeft en ook niet wereldvreemd is. Steeds als ze anderen onder ogen is gekomen, realiseert ze zich hoe aangenaam het is om zich opnieuw terug te trekken. Zich volop bewust van de natuur die haar omringt. En dan doet Lloyd zijn intrede. Lloyd die een beroep doet op haar gastvrijheid en haar als hij eenmaal haar vertrouwen heeft gewonnen weer bewust maakt van het feit dat ze vrouw is.
Dat is een verhaallijn in Overal vogelzang van Evie Wyld. De lijn die de normale chronologie vormt. Verteld in de oneven hoofdstukken. Het andere verhaal gaat terug in de tijd en verklaart hoe het komt dat Jake in haar eentje op een boerderij op een Brits eiland woont, waarom en hoe ze haar leven in Australië ontvluchtte.
Veilig voelde Jake zich eigenlijk nooit. Omdat ze niet opging in haar omgeving. Omdat er niemand was die ze blindelings kon vertrouwen. Omdat haar vertrouwen daadwerkelijk geschonden werd. Dat maakte dat ze op haar hoede moest zijn. Ondanks haar nieuwsgierigheid.
Twee keer weet Evie Wyld spanning op te bouwen. In het heden, waar de natuur domineert, kiest zij voor beklemming. In het verleden, waar het mensen zijn waarvan Jake iets te vrezen heeft, speelt ze met verwachtingen.
Overal in Overal vogelzang klinkt vogelzang. En altijd functioneel. De natuur doet er in deze roman toe. Zij dringt almaar verder naar de voorgrond. Maar Evie Wyld doet meer dan haar beschrijven. Ze gebruikt haar ook om sferen te creëren. In het warme Australië, waar de grond rood en de lucht blauw is, klinken exoten, maar is het grimmig. Terwijl er in koude, grijze Groot-Brittannië hoop gloort. Want de kans bestaat dat Jake verlost wordt van ‘het monster’ dat haar nog altijd op die hielen zit.
Evie Wyld heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt: twee spanningsbogen; tijd die voor- en achteruit verstrijkt; uitgesproken personages die de sympathie van de lezer moeten winnen en breed uitgemeten onaangenaamheden. Maar ze weet wat ze doet. Zonder dat ze uit is op sensatie en effectbejag, maar wel met ongelooflijk veel oog voor details en kennis van (schaapscheerders)zaken (om maar een voorbeeld te noemen), ontvouwt zij het verhaal. Houdt ze lezers aan het lijntje, zonder dat ze in het ongewisse gelaten worden. Ze zorgt dat niets onopgemerkt blijft. Waardoor de lezer wel wat moet gaan vermoeden.
Overal vogelzang
Evie Wyld (vertaling: Roos van de Wardt)
Breda : De Geus, 2016
ISBN 978-90-445-3547-1
Leave a Reply