Het eerste landschap dat opduikt in Roadblock van Pauline Genee is een Overijsselse zandheuvel die deel uitmaakt van een militair oefenterrein waar Ava en Nelleke stranden tijdens een hostile environment awareness training. Ondanks het zand niet direct een omgeving die ik associeer met De zee van Jan Toorop op de cover van de tweede roman van Pauline Genee. Nog in het eerste hoofdstuk is echter sprake van een schilderij dat Zeezicht heet en een sleutelrol lijkt te gaan spelen in Roadblock.
De zee is niet het schilderij dat op de cover stond toen Querido Roadblock in de najaarscatalogus van 2016 aanbood. Hoe dat schilderij heet, weet ik niet, maar het ademt in elk geval een heel andere sfeer dan De zee. Dat zal geen toeval zijn, want afgaande op de aanbiedingstekst van toen heeft Pauline Genee de tijd genomen om de accenten in Roadblock behoorlijk te verleggen. Dat maak ik op uit de flaptekst die samenvat waar de roman die ik aan het lezen ben over gaat:
‘Het had een onschuldige onderbreking van haar drukke leven moeten worden: verkiezingen waarnemen in een niet al te gevaarlijk land, een soort vakantie. Maar het loopt anders: bij een roadblock valt Ava’s team in handen van een gewapende groep. Er klinken schoten, Ava wordt van haar teamgenoten gescheiden en belandt, ver van de bewoonde wereld, op een kale berg. In de angstige tijd die volgt probeert ze haar kansen in te schatten.
Heen en weer slingerend tussen hoop en vrees maakt ze de balans op van haar leven. Heeft ze de juiste keuzes gemaakt? Krijgt ze de kans haar grootste fout recht te zetten?
Roadblock is een adembenemend relaas van een gijzeling. Maar bovenal: een verhaal over de kracht van de liefde.’
Peer heeft zijn opwachting nog niet gemaakt. Hij is al wel ter sprake gekomen en het is duidelijk dat Ava nog niet klaar met hem is, ook al heeft ze hem verlaten. Zo idealistisch als ze volgens de catalogustekst uit 2016 is, blijkt ze anno 2019 niet te zijn, want als haar door Nelleke gevraagd wordt naar haar beweegredenen om de hostile environment awareness training te volgen die dient als voorbereiding op een missie als waarnemer tijdens verkiezingen in een onrustig land, antwoordt ze:
‘Als ik wilde kon ik ook een verhaal vertellen over het belang van democratie. Van je engageren met de wereld. Steentjes bijdragen, dat soort teksten. Het zou misschien niet eens helemaal onwaar zijn, ik had dergelijke colleges ook wel tegen Peer opgehangen als hij te zwartgallig werd in zijn zelfgekozen isolement van kunstenaar-kluizenaar. Maar feit is dat ik gewoon de eerste de beste gelegenheid had aangegrepen om een tijdje weg te gaan, het land uit, foetsie, oplossen.’
Inmiddels ben ik bijna halverwege in Roadblock en zit Ava serieus in de problemen, maar dat heeft alleen indirect iets met Peer en het schilderij dat Ava als kind op de zolder van het ouderlijk huis vond, maar dat na de dood van haar moeder spoorloos verdwenen lijkt.
Roadblock
Pauline Genee
Amsterdam : Querido, 2019
ISBN 978-90-214-0406-6
Leave a Reply