HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / Eva Meijer – Het schuwste dier

Eva Meijer – Het schuwste dier

07/05/2011 by Liliane Waanders Leave a Comment

– Wachten na de dood –

Na de zelfmoord van haar tante keert de naamloze ‘ik’ in Het schuwste dier, de debuutroman van Eva Meijer, overhaast uit Engeland terug. In omgekeerde richting maakt ze de reis die ze een paar maanden daarvoor maakte in de veronderstelling langer weg te blijven. Thuis stuit ze op haar familie, die haar één dag rouwen vooruit is. Met schijnbare distantie doet de ‘ik’ verslag van de staat waarin zij haar verwanten aantreft en de gebeurtenissen tijdens de zeven dagen waarin de dood verklaard, de begrafenis geregeld en het verlies verwerkt moet worden. Als de sfeer haar te benauwend wordt – en dat is heel regelmatig het geval – vlucht ze het huis uit om haar sigaretje te roken, een hond uit te laten, van oude bekenden te vervreemden of zich te laten verleiden tot verliefdheid.

Wachten na de dood in een cocon van verdriet, Eva Meijer, maakt op een prettige manier gebruik van die omstandigheden. Ze geeft haar personages rouwen als excuus voor zonderling gedrag. Zolang de begrafenisondernemer met zijn te harde stem er is kan er nog schuld afgeschoven worden. Maar weer alleen moeten ze met zichzelf en de situatie in het reine zien te komen. Ieder voor zich en ook nog eens samen. De ‘ik’ fungeert daarbij als observator en katalysator. Ze krijgt van Eva Meijer voldoende idioom en een eigen toon om verslag te doen.

Het is voor een belangrijk deel de taal die Het schuwste dier maakt. Eva Meijer kan personages oneliners – ‘ze droeg naaldhakken waar ze op liep alsof het gympen waren’ (p. 134) – in de mond leggen, maar ze ook eindeloos in cirkeltjes laten redeneren – ‘als ik verdwijn zal ik nooit weten of ik echt verdwenen ben, want op het moment dat ik verdwenen ben, ben ik er niet meer om me te realiseren dat ik verdwenen ben’ (p. 130).

Soms vindt ze iets de moeite van het beschrijven waard dat vaak waargenomen maar nooit beschreven wordt, zoals de hydrologische cyclus van een vaatdoekje op een aanrecht (p. 79). Gewone zinnen schrijven kan ze ook en soms lukt het zinnen vinden niet optimaal: dan valt het staccato op in herhalingen.

Misschien ook interessant:

  1. Tommy Wieringa – Ga niet naar zee
  2. Dimitri Verhulst – Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten
  3. Als je de stad binnenrijdt – Rob Waumans
  4. De ruwe weg – Willy Vlautin

Filed Under: (non-)fictie, prozarecensies, recensies Tagged With: debuutroman, Eva Meijer, Het schuwste dier, zelfmoord

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled