HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Beschouwingen / Exit Osama (2): waar kijken ze naar, wat zien ze?

Exit Osama (2): waar kijken ze naar, wat zien ze?

28/06/2011 by Liliane Waanders 1 Comment

De eerste dagen na de dood van Osama bin Laden is er een foto die bijzonder tot de verbeelding spreekt. Die foto toont Barack Obama, de ministers Clinton en Biden en de veiligheidsstaf die in The Situation Room live meekijken naar de verrichtingen in Abbottabad.

Wat zij zien op het moment dat de foto genomen is, is niet duidelijk. Het is verleidelijk om te denken dat zij getuigen zijn van het moment waarop Osama bin Laden gedood wordt, maar waarschijnlijk is dat niet. Hoewel: wat maakt anders dat Hillary Clinton van ontzetting een hand voor haar mond slaat? Het neerstorten van ??n van de vier helikopters nog voordat de operatie goed en wel begonnen is? De aanwezigheid van onschuldige  vrouwenen kinderen in de vuurlinie? Het blijft speculeren. Clinton zelf weet het in ieder geval niet meer. ‘I have no idea what any of us were looking at at that particular millisecond‘, verklaart ze een paar dagen later tegenover journalisten in Rome, waar ze een conferentie over Libië? bijwoonde. En om het nog erger te maken: ‘I am somewhat sheepishly concerned that it was my preventing one of my early spring allergic coughs. So, it may have no great meaning whatsoever.‘

De foto in The Situation Room is gemaakt door Peter Souza, de ‘hoffotograaf’ van Barack Obama. Samen met zijn team maakt Souza wekelijks tussen de 8.000 en 20.000 foto’s van Obama en de mensen die hem omringen. Souza was bevoorrecht. Hij was de enige fotograaf ter plekke en kon exclusieve beelden maken. Souza was daar niet als journalist. Hij was daar als chroniqueur van de ambtperiode van de 44e president van de Verenigde Staten van Amerika. In die hoedanigheid schoot hij een foto waar  fotojournalisten hem om benijden. Hij schoot dé foto van dé gebeurtenis van het jaar, ook al is die gebeurtenis zelf op de foto niet te zien. De gebeurtenis van het jaar, in de ogen van veel Amerikanen die de dood van Osama bin Laden nodig hebben om een bladzijde om te slaan, zodat er tenminste één hoofdstuk uit het boek over 9/11 uit is.

Dat zijn foto nieuwswaarde heeft, valt niet te ontkennen. Souza wordt echter niet betaald om het nieuws op de voet te volgen, hij wordt betaald om het doen en laten van de president vast te leggen en daarmee bij te dragen aan positieve beeldvorming over Obama. Het vrijgeven van deze foto valt onder de noemer propaganda, het is politieke reclame. Het moet mensen doen geloven dat het doel de middelen heiligt; dat de president daadkrachtig is en alles onder controle heeft. In die opzet lijken Obama en Souza geslaagd: de populariteit van de president steeg onmiddellijk na de inval in de villa van Osama bin Laden. Een foto van een dode Bin Laden zou dat effect niet hebben overtroffen.

(wordt vervolgd)

Misschien ook interessant:

  1. Exit Osama (5): kunst die de werkelijkheid overruled
  2. Exit Osama (1): bij gebrek aan bewijs
  3. Exit Osama (3): de actualiteit betrappen
  4. Exit Osama (4): ingrijpen in de werkelijkheid

Filed Under: Beschouwingen, columns Tagged With: beeld, Bin Laden, column, foto, Osama

Comments

  1. Willem says

    06/07/2011 at 10:02

    Wat zou er op de afbeelding staan, die op het toetsenbord van de laptop voor Clinton ligt?
    Weet iemand dat misschien?

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled