HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / recensies / prozarecensies / Half mens – Maartje Wortel

Half mens – Maartje Wortel

13/07/2012 by Liliane Waanders Leave a Comment

– Aan de voorzienigheid overgeleverd –

Met Dit is jouw huis, een bundel verhalen over niet al te sympathieke mensen in ongewone omstandigheden, won zij de Anton Wachterprijs voor het beste literaire debuut. Half mens is haar eerste roman en opnieuw slaagt Maartje Wortel er in om personages te ontlenen aan de zelfkant van het leven. Drie zijn het er, twee mannen en een vrouw, en als er geen sprake was van een ongeluk, zouden ze – het slachtoffer, de getuige en het jurylid – nooit weet van elkaars bestaan hebben gehad.

James Dillard, het eerste ten tonele gevoerde personage, lijkt de man die het overzicht heeft. Een man ook met inzicht in de essentie van het bestaan. ‘Iets in je heeft al gekozen’, de mens wordt gestuurd door (on)bewuste verlangens. Met die boodschap – en de wordt de lezer het boek in gestuurd.

James Dillard is als jurylid betrokken bij twee rechtszaken, waar ook Elsa Helena van der Molen, in eerste instantie slachtoffer, en Michael Poloni, aanvankelijk getuige, verschijnen. De eerste rechtszaak is aangespannen door Elsa’s ouders: zij willen geld om het verlies van het been van hun dochter te compenseren. Voor Elsa hoeft dat niet zo nodig. Michael Poloni zat in de taxi die het ongeluk veroorzaakte en is door een letseladvocaat overgehaald te getuigen tegen de roekeloos rijdende chauffeur.

Wat hij doet, denkt, vindt, wordt verteld, terwijl Elsa de verteller van haar eigen verhaal is. Hij is hij, zij is ik en in dat verschil en die afwisseling zit een groot deel van de kracht van Half mens, waarin de vraag waarnemen en over het hoofd zien een niet al te nadrukkelijk naar voren gebracht motief is, behalve dan aan het eind van het verhaal, alsof er een aap uit de mouw komt.

Over Elsa’s voorgeschiedenis blijft veel ongeweten, behalve dat ze tegen haar wil met haar ouders meeverhuisde naar de Verenigde Staten. Maar hoe het er rondom haar ziekenhuisbed aan toe gaat, daarvan doet zij uitgebreid verslag. Ze blijkt een scherp observator en genadeloos als het gaat om het afrekenen met niet gemeende zorgzaamheid. Dat blijkt uit haar taal, waarin cynisme een vaste waarde is.

Michael Poloni, schijnbaar een mooie man, wordt afgeschilderd als een dwangmatige taxigebruiker, die weinig voldoening haalt aan de dingen die hij doet. Zijn leven doet niet veel anders dan zich voortslepen. Hij en het valt in herhalingen. En zo wordt het ook verteld.

Het verhaal neemt een bizarre wending na de toekenning van een aanzienlijk bedrag aan smartengeld, maar – James Dillard suggereerde het al – het zou maar zo kunnen dat , in ieder geval voor Michael Poloni, iets in hem al veel eerder gekozen heeft. Het is door die gebeurtenis dat de drie elkaar in de rechtszaal terugzien.    

Dat er iets in de lucht hing, dat was dankzij het naar een ontmoeting toe schrijven onontkoombaar. Maar deze suggestie werd niet gewekt.

Half mens is van een verfrissende onnadrukkelijkheid, terwijl alles er toch heel precies staat. Maartje Wortel is helder en direct en dat levert bewegend beeld op. 

 

Misschien ook interessant:

  1. Recensie: IJstijd – Maartje Wortel
  2. Verlegen minnaars – Chaja Polak
  3. De stiefmoeder – Renate Dorrestein
  4. Post voor mevrouw Bromley – Stefan Brijs

Filed Under: prozarecensies Tagged With: AKO Literatuurprijs 2012 Tiplijst, Half mens, Maartje Wortel, waarnemen

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Ik ben mijn eigen leescoach
  • Literair verantwoord eieren koken en thee zetten
  • Boekenmarkt, of: de verleiding weer niet weerstaan
  • Over hoofden van doden literair scoren?
  • Een oude bekende, of: de kunst van het heel precies beschrijven

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Ik ben mijn eigen leescoach
  • Literair verantwoord eieren koken en thee zetten
  • Boekenmarkt, of: de verleiding weer niet weerstaan

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2022 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled