HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Holle ogen

Holle ogen

03/10/2012 by Liliane Waanders Leave a Comment

Hoe schokkend kunst ook kan zijn, nooit zag ik bij het betreden van een museumzaal een waarschuwing. Er bestaat geen Kijkwijzer voor kunst die bepaalt dat een kunstwerk geschikt is voor alle leeftijden of pas gezien mag worden door kijkers vanaf zes, negen, twaalf of zestien jaar, zoals dat bij films en televisieprogramma’s wel het geval is.

De eerste keer dat ik een werk van Marlene Dumas zag, maakte dat veel indruk. Ik werd aangestaard door holle ogen die een verbinding aangingen met de beelden van concentratiekampslachtoffers die ik uit documentaires over de Tweede Wereldoorlog kende.

Drie keer ging ik die dag terug naar die zaal.

Hoe schokkend de schilderijen van Marlene Dumas ook zijn, er gaat een grote rust van uit. De rust die hoort bij de zekerheid dat dit is wat er van de wereld geworden is. Terwijl dat toch allerminst een geruststellende zekerheid is.

Niemand kan om de waarheid en werkelijkheid zoals verbeeld door Marlene Dumas heen, of je het nou mooi vindt of niet. Maar je moet er aan toe zijn.

In Sweet Nothings: Notes and Texts schrijft Marlene Dumas onder andere:

´I am an artist who uses
secondhand images
and firsthand experiences

If you´ll be my blind date
I will be yours

And if we still like one
another in ten years time,
we can call it
love at first sight.´

Overmorgen ga ik naar het Stedelijk om die liefde op het eerste gezicht voor (het werk van) Marlene Dumas die al veel langer dan tien jaar duurt te bestendigen en er een nieuwe aanwinst bekijken.

Misschien ook interessant:

  1. Marlene Dumas: expliciete beelden, impliciete betekenissen
  2. Haar keuze
  3. Ze hangt te kijk
  4. Waar is de kunst?

Filed Under: blog Tagged With: beeldende kunst, Marlene Dumas, Osama Bin Laden, Stedelijk Museum Amsterdam, Sweet Nothings Notes and Texts, The Jewish Girl

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Over hoofden van doden literair scoren?
  • Een oude bekende, of: de kunst van het heel precies beschrijven
  • Peter Verhelst ‘verstopt’ in het werk van anderen
  • De tijd laten verstrijken
  • Poetry 2022: Het festival is begonnen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Over hoofden van doden literair scoren?
  • Een oude bekende, of: de kunst van het heel precies beschrijven
  • Peter Verhelst ‘verstopt’ in het werk van anderen

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2022 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled