Ik begreep aanvankelijk niet wat ze bedoelde toen ze me meenam naar Naakte vrouw op haar buik en steunend op haar onderarmen. En zelfs toen ze het zei, zag ik het aanvankelijk niet, omdat ik niet naar de titel keek. Ik zag een naakte vrouw die zich in bochten wringt terwijl ze haar blik gericht houdt op de kunstenaar die naar haar kijkt om haar in deze houding te kunnen vangen.
Ze hangt in de vierde zaal waar wij doorheen slenteren, onze verbazing uitsprekend over de ophef die deze tekeningen toen veroorzaakten, terwijl we heel goed weten dat hoe aanbiddelijk het vrouwelijk naakt ook gevonden wordt het tonen – ook als het kunst is – niet altijd vanzelfsprekend is geweest. Ik heb er dan al heel wat naakten opzitten, en begin me een beetje te vervelen. Dat Auguste Rodin van vrouwelijk schoon hield, is overduidelijk. Dat hij met vaardige hand blind kan tekenen – hij schetste zonder weg te kijken van zijn model in motion, zonder dus te zien hoe zij er op papier uitzag – geloof ik inmiddels wel. Dat na hem anderen het hem nadeden – ik zie de contouren van Gustav Klimt en de inkten van Marlene Dumas, de hoofden van Amadeo Modigliani – is evident, ook al zijn naakten natuurlijk van alle tijden.
Ik moet heel goed kijken naar Naakte vrouw op haar buik en steunend op haar onderarmen voor ik zie wat zij zich afvraagt. Hangt deze schets wel comme il faut? Als dit een vrouw is die op haar buik ligt, moet de tekening dan niet liggend opgehangen worden? Ik draai mijn hoofd een kwartslag tegen de klok in en moet toegeven dat je dan beter ziet dat het een vrouw is die op haar buik ligt. Ook het eigendomsstempel en het daaronder vermeldde inventarisnummer doen vermoeden dat zij zo bekeken moet worden.
Maar… liggend is zij minder spannend. Liggend is zij een naakte vrouw die op haar buik ligt en op haar onderarmen steunt. Zoals ze hier hangt, staande dus, is ze als femme fataler. Ze kronkelt en wil zeker weten dat hij haar zo ziet. Misschien dat Rodin daarom voor de zekerheid ‘bas’ op zijn schets zette, want 90º CCW is zij op haar verleidelijkst.
Femme nue sur le ventre, dressée sur les mains (inv.nr. D. 1011) maakt deel uit van de collectie van het Musée Rodin in Parijs. Het © berust aldaar.
De tentoonstelling Erotique Rodin is nog tot en met 13 januari 2013 te zien in Singer Laren.
Leave a Reply