HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / columns / Zo of zo? Auguste Rodin 90º CCW/CW

Zo of zo? Auguste Rodin 90º CCW/CW

03/10/2012 by Liliane Waanders Leave a Comment

Ik begreep aanvankelijk niet wat ze bedoelde toen ze me meenam naar Naakte vrouw op haar buik en steunend op haar onderarmen. En zelfs toen ze het zei, zag ik het aanvankelijk niet, omdat ik niet naar de titel keek. Ik zag een naakte vrouw die zich in bochten wringt terwijl ze haar blik gericht houdt op de kunstenaar die naar haar kijkt om haar in deze houding te kunnen vangen.
Ze hangt in de vierde zaal waar wij doorheen slenteren, onze verbazing uitsprekend over de ophef die deze tekeningen toen veroorzaakten, terwijl we heel goed weten dat hoe aanbiddelijk het vrouwelijk naakt ook gevonden wordt het tonen – ook als het kunst is – niet altijd vanzelfsprekend is geweest. Ik heb er dan al heel wat naakten opzitten, en begin me een beetje te vervelen. Dat Auguste Rodin van vrouwelijk schoon hield, is overduidelijk. Dat hij met vaardige hand blind kan tekenen – hij schetste zonder weg te kijken van zijn model in motion, zonder dus te zien hoe zij er op papier uitzag – geloof ik inmiddels wel. Dat na hem anderen het hem nadeden – ik zie de contouren van Gustav Klimt en de inkten van Marlene Dumas, de hoofden van Amadeo Modigliani – is evident, ook al zijn naakten natuurlijk van alle tijden.

Ik moet heel goed kijken naar Naakte vrouw op haar buik en steunend op haar onderarmen voor ik zie wat zij zich afvraagt. Hangt deze schets wel comme il faut? Als dit een vrouw is die op haar buik ligt, moet de tekening dan niet liggend opgehangen worden? Ik draai mijn hoofd een kwartslag tegen de klok in en moet toegeven dat je dan beter ziet dat het een vrouw is die op haar buik ligt. Ook het eigendomsstempel en het daaronder vermeldde inventarisnummer doen vermoeden dat zij zo bekeken moet worden.

Maar… liggend is zij minder spannend. Liggend is zij een naakte vrouw die op haar buik ligt en op haar onderarmen steunt. Zoals ze hier hangt, staande dus, is ze als femme fataler. Ze kronkelt en wil zeker weten dat hij haar zo ziet. Misschien dat Rodin daarom voor de zekerheid ‘bas’ op zijn schets zette, want 90º CCW is zij op haar verleidelijkst.

Femme nue sur le ventre, dressée sur les mains (inv.nr. D. 1011) maakt deel uit van de collectie van het Musée Rodin in Parijs. Het © berust aldaar.

De tentoonstelling Erotique Rodin is nog tot en met 13 januari 2013 te zien in Singer Laren.

Misschien ook interessant:

  1. De bekendste Rodin is een Claudel
  2. Boven is het krap: het Rijks heeft de 20e eeuw naar boven gedaan
  3. Sloffen van vilt, hersenen van marmer: encountering Jan Fabre’s PIETAS
  4. Onder water: Sarkis’ Ballads

Filed Under: columns Tagged With: Amadeo Modigliani, Auguste Rodin, beeldende kunst, dressée sur les mains, Erotique Rodin, Femme nue sur le ventre, Gustav Klimt, Marlene Dumas, Naakte vrouw op haar buik en steunend op haar onderarmen, naakten, Singer Laren

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Alkibiades, met de klemtoon op ‘bi’ (of toch op de ‘a’?)
  • Oosterpark 82
  • Werk in uitvoering: vertalen in een achterkamer
  • De koning tussen twee Dichters des Vaderlands in
  • Honderd jaar PEN (CLUB) Nederland: een beknopte geschiedenis

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Alkibiades, met de klemtoon op ‘bi’ (of toch op de ‘a’?)
  • Oosterpark 82
  • Werk in uitvoering: vertalen in een achterkamer

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled