HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / columns / Pas als er niet meer geleefd wordt, beginnen de dingen te spreken

Pas als er niet meer geleefd wordt, beginnen de dingen te spreken

24/12/2012 by Liliane Waanders Leave a Comment

Dat is het. Pas als er niet meer geleefd wordt, beginnen de dingen te spreken. Ik blader door Schrijvers & hun huizen en dan weet ik het. In die huizen wordt nog gewoond en gewerkt. Ze worden nog te veel in beslag genomen door de schrijvers aan wie ze toebehoren. De dingen krijgen de kans niet om te spreken.

Dat is het grote verschil met de foto’s die Lise Sarfati vlak na het overlijden van Marguerite Duras maakte in haar huizen aan de Rue Saint- Benoît en in Neauphle-le-Château. Foto’s die ik toevallig vond toen ik op internet naar iets anders zocht.

Intieme foto’s zijn het. Overal boeken op nonchalante stapeltjes. Kussens liggen erbij alsof er net nog steun verleend is. Onder een bed ligt iets dat nog uitgepakt moet worden. In vazen en flessen is het verdorren in volle gang.

Marguerite Duras gaf om huizen. Misschien wel omdat ze in haar vroege jeugd zo vaak verhuisde. Ze hield in het bijzonder van haar huis in Neauphle. De eenzaamheid daar deed haar en haar schrijven goed:

‘In een huis is een mens pas werkelijk alleen. En niet buiten dat huis maar er binnenin. In het park zijn vogels, katten. Maar ook wel eens een eekhoorn, een fret. In een park ben je niet alleen. Maar in het huis ben je zo alleen dat je er gek van wordt, soms. Nu weet ik dat ik tien jaar in dit huis ben gebleven. Alleen. En om boeken te schrijven die het me, mijzelf en de anderen, duidelijk hebben gemaakt dat ik de schrijver was die ik ben. Hoe is dat gegaan? En hoe kan ik het onder woorden brengen? Wat ik erover kan zeggen is dat het soort eenzaamheid zoals in Neauphle is gemaakt door mij. Voor mij. En dat ik alleen maar in dat huis alleen ben. Om te schrijven. Om anders te schrijven dan ik tot dan toe had gedaan.’

Zo omschrijft ze het zelf. In Schrijven. Die tekst kende ik. Het boek is me dierbaar. Zoals het werk van Duras me dierbaar is. En toen stuitte ik op die foto’s van dat huis.

In het begin hoefde ik niet te weten wie ze gemaakt had. Maar nu weet ik het. Lise Sarfati. Geboren in 1958. Leeft en werkt in Parijs. Zoveel geeft ze over haar leven prijs op haar website. Post factum heet de serie. Haar inventaris van het binnenste van Marguerite Duras.

Natuurlijk moest ik aan die foto’s denken toen ik kortgeleden kennismaakte met de dingen die Annie Leibovitz fotografeerde. Net als in Post factum is er in Pelgrimage geen mens te bekennen. Annie Leibovitz fotografeerde alleen landschappen, huizen en voorwerpen. Bezielde landschappen, huizen en voorwerpen, waaronder Emily Dickensons enige overgebleven jurk en The river Ouse near Monks House waar Virginia Woolf in 1941 verdronk.

Ze zijn minder intiem dan de foto’s van Lise Sarfati. Maar er zijn er bij die er bij in de buurt komen. Omdat ook Annie Leibovitz dit keer de dingen aan het woord laat. 

Stilte. Daar vragen de dingen om.
Alleen gelaten dwingen de dingen stilte af.

Misschien ook interessant:

  1. Kiloknallers in het boekenschap (wat als de vaste boekenprijs verdwijnt)
  2. Schrijver te koop: tegen elk aannemelijk bod of de hoogste bieder wint?
  3. Susan Sontag. Allée Chauveau Lagarde, 75014 Paris (Cimetière Montparnasse)
  4. Grafgenoten

Filed Under: columns Tagged With: Annie Leibovitz, boeken, Emily Dickinson, fotografie, Lise Sarfati, Marguerite Duras, Pilgrimage, Post factum, river Ouse, schrijfsters, schrijven, schrijvers

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled