HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Schrijven om wel/niet* gelezen te worden

Schrijven om wel/niet* gelezen te worden

12/02/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Dat heeft Marja Pruis in ieder geval bereikt: ik zit gebogen over het werk van Patricia de Martelaere. In Als je weg bent: over Patricia de Martelaere beweert Marja Pruis zo het een en ander. En voordat ik daar iets van vind, wil ik eerst lezen wat Patricia de Martelaere zelf zegt over een aantal kwesties. En voor je het weet, blijf je lezen omdat bijna elke gedachte die je tegenkomt tot nadenken stemt.

Eigenlijk had ik het essay Het verlangen naar ontroostbaarheid: over Freud en melancholie moeten lezen, want dat speelt bij Marja Pruis een belangrijke rol. Maar ik begon in de gelijknamige bundel per ongeluk op de eerste bladzijde. Omdat dat essay – L.S. – kort genoeg is om ook nog even mee te pikken. Ik had het kunnen weten. Ik lees Patricia de Martelaere niet voor het eerst.

In L.S. gaat het om de vraag of de aan- of afwezigheid van een lezer wat uitmaakt voor de schrijver en voor de taal:

‘Het is een intrigerende vraag of het al dan niet principieel mogelijk is de taal te gebruiken zonder een hoorder of lezer te veronderstellen.’

Want niet iedereen die zich schrijvend van taal bedient, doet dat om er buitenstaanders bij te betrekken.

‘Het schrijven maakt van een schrijver nog niet noodzakelijk een schrijver-voor-een-lezer.’

Toch zal taal nooit een privétaal zijn, omdat in de systematiek die taal eigen is begrijpelijkheid besloten ligt, ook als degene die taal gebruik van die mogelijk geen gebruik wenst te maken, aldus Patricia de Martelaere. 

Maar voor wie als schrijver gezien wil worden, is schrijven alleen niet genoeg:

‘Hij wil namelijk, voor zover hij als schrijver erkend wil worden, ook per se uitgegeven worden, en dat – daar is iedereen het over eens – bewijst op een afdoende manier dat het hem om lezers is te doen.’

Het ‘uitgegeven-willen-worden’, verbindt De Martelaere aan ijdelheid:

‘De menselijke ijdelheid verbindt zich met letterlijk alle aspecten van het menselijk leven; het verlangen naar erkenning is zo grot dat we zelfs liever met de meest wanstaltige misvormingen in het circus zouden gaan staan onopgemerkt te verkommeren. Uitgegeven-willen-worden zou begrepen kunnen worden als een manifestatie van deze ijdelheid, en niet – of niet noodzakelijk – als een wezenlijke component van het schrijven zelf. Sommige schrijvers zouden ook schrijven als ze niet werden uitgegeven, ze zouden schrijven als niemand hen las, en zelfs als niemand een boodschap had aan wat ze schreven zouden ze er niet over denken om anders (leesbaarder?) te gaan schrijven. Natuurlijk is het ook voor dit soort ongenietbaren prettiger om, als het even kan, wél te worden uitgegeven, wél te worden gelezen en wél te worden gewaardeerd. Maar wezenlijk hoeft dat niets met het schrijven te maken te hebben (…)’

Ja. Daar moest ik even over nadenken – niet alleen vanwege de echo van een recent gevoerde discussie. En toen kwam het niet meer van Een verlangen naar ontroostbaarheid.

 * doorhalen wat niet van toepassing is

Misschien ook interessant:

  1. Glutenvrij
  2. Als je weg bent: over Patricia de Martelaere – Marja Pruis
  3. De schimmel die over de tafel sprong
  4. De kunst van het kort en krachtig samenvatten van een verhaal

Filed Under: blog Tagged With: Als je weg bent: over Patricia de Martelaere, Een verlangen naar ontroostbaarheid, L.S., Marja Pruis, Patricia de Martelaere

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled