HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Nature morte

Nature morte

20/02/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Het is de eerste keer dat ik het Musée d’Orsay bezoek. Waar ik met kijken moet beginnen weet ik niet. Wel dat ik me erbij neer moet leggen dat ik niet alles kan zien. En dat wat ik ga zien niet allemaal zal beklijven. Al kijkende zal wel blijken wanneer ik het mijn verzadigingspunt bereikt heb.

Hoewel modern is de kunst in dit museum figuratief. Daar kan ik over het algemeen meer tegelijk van aan dan van abstracte kunst, omdat ik voor abstracte kunst meer moeite moet doen. Daar staat tegenover dat hier alleen maar neusjes van zalmen hangen. Werken die je ook zonder ze gezien te hebben al kent en daarom extra goed wilt bekijken om niet het idee te hebben dat je net zo goed niet had hoeven komen.

Tussen al die grote namen – de makers en de werken – hangen ook pareltjes die je niet over het hoofd kunt zien. Mijn oog viel op Profil d’ enfant et étude de nature morte van Louis Anquetin. Vanwege het aandoenlijke jongetje met zijn mooie wimper en getuite lippen. Vanwege het inzoomen op de kan op het vuur. En vanwege dat woord dat niet klopt: nature morte.

Dode natuur. Het is een genreaanduiding van niets. Niet alles dat in bevroren staat getoond wordt, niet alles dat op de plaats rust houdt, is dood. En wat getoond wordt is lang niet altijd natuur, maar net zo goed cultuur: door de mens gemaakt. Maar het klinkt wel mooi: nature morte.

Nadat ik dat bedacht en geschreven had stuitte ik op zoek naar een elzenbos in Le vagabond immobile van Michel Tournier en Jean-Max Toubeau – de eerste schreef, de tweede tekende – op de volgende passage:

‘Natures mortes. Les mots sont doublement impropres, car il n’y a là généralement ni nature, ni mort, mais des objets fabriqués à certain usages de la vie quotidienne. Tout ce qu’on peut dire, c’est que ces objets no sont pas présentement utilisés, ils sont pris au repos. En ce sens le hollandais still lieven – qui avait donné en vieux français vie coye – était mieux approprié.’

Tournier vindt het Nederlandse woord ‘stilleven’ – al weet hij niet hoe hij het moet schrijven – gepaster. Want van natuur of dood is geen sprake. Het enige dat je kunt zeggen is, volgens hem, dat deze dingen op dit moment buiten gebruik zijn, ze zijn met verlof.

Misschien ook interessant:

  1. De stad in: fietsen in Parijs
  2. Eens aanstootgevend: Manets Olympia
  3. Waar is de kunst?
  4. Het werk vordert gestaag

Filed Under: blog Tagged With: beeldende kunst, Le vagabond immobile, Louis Anquetin, Michel Tournier, Musée d’Orsay, Parijs, Profil d’enfant et étude de nature morte, stillevens

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?
  • Waar een kleine boekwinkel en een antieke Couperus al niet goed voor zijn
  • Wisseling van de wacht?

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2021 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled