HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / Alles / (non-)fictie / columns / Wat heeft het liefdesleven van Dimitri Verhulst met De laatkomer te maken?

Wat heeft het liefdesleven van Dimitri Verhulst met De laatkomer te maken?

16/05/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Ik zag Dimitri Verhulst ontspannen hangen aan de tafel van Lieven van Gils in Reyers Laat de avond voordat ik hem meer op zijn qui vive zag zitten bij Pauw & Witteman. Hij zat daar beide keren vanwege het verschijnen van zijn nieuwe roman De laatkomer. Een roman over een man die doet of hij dement is en hoopt zo zijn armzalige huwelijkse leven te ontlopen.

Net als elke schrijver die vanwege het promoten van een nieuw boek overal en nergens moet verschijnen, ontkwam ook Dimitri Verhulst er niet aan om in plaats van woorden van gelijke strekking de avond erna precies dezelfde woorden als de avond ervoor te gebruiken. Dat kun je een schrijver op tournee toch niet kwalijk nemen.

Wat je interviewers kwalijk kunt nemen, is dat zij schrijvers steeds dezelfde vragen voorleggen en dat er ook nog een beetje of heel dicht bovenop leggen. Bij Reyers Laat vertelde Dimitri Verhulst hoe hij teruggekeerd is bij zijn eerste liefde – na een relatie van twaalf jaar met een ander en op die relatie was, hij liet niet na dat te benadrukken, niets maar dan ook niets aan te merken.

Hem was dus eigenlijk overkomen wat Désiré Cordier in De laatkomer overkomt. ‘In het bejaardentehuis vindt Désiré Cordier zijn eerste liefde terug, en nu ben ik zelf de man die naar zijn eerste liefde is teruggekeerd’, zei hij tijdens het gesprek. ‘Ik heb een erg mooie relatie gehad van twaalf jaar, maar na het schrijven van het boek stelde ik vast dat mijn relatie eigenlijk een stille dood gestorven is. En nu ben ik dolgelukkig dat ik ben teruggekeerd naar mijn eerste liefde voor ze ook dement wordt.’
Tijdens het schrijven was hij zich er niet van bewust, ‘maar het is bekend dat een boek vaak slimmer is dan de schrijver.’

Toen ik naar Reyers Laat keek, had ik De laatkomer nog niet gelezen. Een dag later als Dimitri Verhulst bij Jeroen Pauw en Paul Witteman te gast is wel. Dan weet ik dat Désiré Cordier een leven lang spijt heeft van een kus die hij niet gegeven heeft. Als hij in een demente dame in Home Winterlicht dat meisje van toen herkent, past hij zijn hele activiteitenprogramma op haar aan. Maar om nou te zeggen dat sprake is van een relatie of het verlaten van een partner vanwege een eerste liefde, dat niet.

Ook bij Pauw & Witteman moet Dimitri Verhulst dat verhaal over die verbroken relatie en de overgave aan een oorspronkelijke liefde vertellen. Paul Witteman vraagt er zichtbaar ongemakkelijk naar. Verhulst vertelt het, maar dat hij tegenwoordig in Zweden woont, zegt hij er dit keer niet bij.

Mij gaat het eigenlijk niet eens over dat herhaaldelijk vertelde verhaal over zijn liefdesleven – je kunt het een schrijver immers niet kwalijk nemen dat hij vragen beantwoordt op de manier die hem de minste moeite kost. Mij gaat het om de nadruk die gelegd werd op het feit hoe hier buiten het bewustzijnsbereik van de schrijver fictie en werkelijkheid een verbond zijn aangegaan. Dat dat gebeurt, dat betwijfel ik niet. Maar of daar in dit geval sprake van is…

Bij Reyers Laat was het boek nog slimmer dan de schrijver. Bij Pauw & Witteman geeft Dimitri Verhulst het volgende statement: ‘Mijn boek heeft mij opgevoed.’ Wat hij daarmee bedoelde, werd hem niet gevraagd. De zin was te mooi om toe te lichten. Wat hij daarmee precies bedoelde kun je beter aan de verbeelding overlaten.

(Overigens: inmiddels – het is nu 13 augustus 2014 – is Dimitri Verhulst terug in België. Vanwege een ander lief.)

Maar al met al vind ik het jammer dat het zo weinig ging over dat idee van een man die dementie voorwendt in de veronderstelling dan in een rusthuis buiten bereik van vrouw en kinderen ongestoord van zijn oude dag te kunnen genieten. Terwijl hij daar ook heus wel iets over te zeggen heeft.

Misschien ook interessant:

  1. Dimitri Verhulst overdrijft niet in De laatkomer
  2. Recensie: De laatkomer – Dimitri Verhulst
  3. Hoe trouw aan het verhaal kun / moet je zijn als je een boek verfilmt?
  4. Het failliet van de (auto)biografische bijsluiter

Filed Under: columns Tagged With: Boekenweekgeschenk, De laatkomer, dementie, Dimitri Verhulst, echtscheiding, eerste liefde, Jeroen Pauw, liefdesleven, Lieven Van Gils, Paul Witteman, Pauw & Witteman, Reyers Laat, verpleeghuis

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?
  • Waar een kleine boekwinkel en een antieke Couperus al niet goed voor zijn
  • Wisseling van de wacht?

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2021 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled