Ik wist dat het zou gebeuren. Ik wist dat ik zodra ik Voor jou van K. Schippers in handen zou houden een ander boek zou moeten wijken. En zo ging het precies. Toen ik gisteren thuis kwam, lag het in mijn brievenbus. Vanmorgen liet ik de dikke roman die bijna uit is ondanks dat liggen om in Voor jou te beginnen.
Het boek wil in één adem uitgelezen worden. Continuity is in Voor jou vorm en inhoud tegelijk. Ik weet nog niet of ik dat die roman die ik aan het lezen was aan ga doen.
Maar dat ik de verleiding niet kon weerstaan was niet voor niets. Want in het tweede verhaal – zijn het verhalen? K. Schippers (of zijn uitgever) noemt ze zo, pas als ik Voor jou uit heb kan ik het beamen of tegenspreken – beschrijft hij hoe hij op een veiling van Sotheby’s in het bezit komt van een originele celluloidtekening van Jiminy Cricket, uit de nalatenschap van acteur en conferencier Cruys Voorbergh.
‘Tussen een kamerjas met vogels en een art-deco-pendule, alle twee uit de negentiende eeuw, daagt de toekomst. Bij de nasynchronisatie van Walt Disney-tekenfilms had Voorbergh de regie.
Als dank stuurde Disney hem een originele celluloidtekening van Jiminy Cricket, een krekel met een hoge hoed en pandjesjas. Hij is het geweten van Pinokkio, met een hoge stem:
When you are in trouble
and you don’t know
right from wrong
give a little whistle…
Op een afzonderlijk label schreef Disney ‘to Ernee de Coningh With Best Wishes Walt Disney’. Cruys Voorbergh was een schuilnaam, dat wist Disney. De acteur heette voluit E.P.C. van Vrijberghe de Coningh.
Die tekening moest ik hebben, met m’n moeder ben ik vlak na de oorlog naar Pinokkio geweest. Ik kreeg hem ook, voor een spotprijs, bijna niemand bood mee.
Toen ik hem op 11 september 2001 ophing, Amerikaanser kan het niet, belde Diana, m’n oudste dochter. Ik legde de hamer neer. Heb je het al gezien, vroeg ze, twee vliegtuigen zijn net in het World Trade Center gevlogen.’
Leave a Reply