HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / De ‘Droomkrant’ van Louise O. Fresco is van papier

De ‘Droomkrant’ van Louise O. Fresco is van papier

30/09/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Gelukkig, denk ik, als ik in een bundel essays en beschouwingen van Louise O. Fresco het volgende lees: ‘Een van de meest onthutsende ervaringen is het tevergeefs zoeken naar een eerder gelezen passage in de krant. Ik weet zeker dat ze erin staat, en zelfs waar precies. Ik kan de woorden bijna letterlijk voor me zien: een kwart kolom, daar links van het midden, naast de foto, op een oneven pagina’. Gelukkig: zij heeft het ook.

Want ook mij overkomt het regelmatig dat ik als ik eenmaal zover ben dat ik een citaat wil hergebruiken, de passage niet meer vind op de plek waar ik haar eerder aantrof. En hoe ik, net als Louise O. Fresco, ook zoek: ze is spoorloos verdwenen.

Louise Fresco weet ook hoe het komt. In Droomkrant – opgenomen in de bundel De ondraaglijke lichtheid van de vleermuis – schrijft ze:

‘Een krant vormt een conglomeraat van feiten en feitjes, aan elkaar gekit door de losse gedachten van de lezer.’ Terwijl het lijkt alsof die lezer de krant leest, gebeurt er in werkelijkheid iets heel anders: ‘Bij vlagen drijven mijn gedachten helemaal weg en lees ik zonder te weten wat ik lees en zelfs dát ik lees. Dan droom ik weg in een verhaal dat niet geschreven is, maar waarvan ik later overtuigd ben dat het in de krant heeft gestaan.’

‘In dat schemergebied tussen concentratie en gedachteloosheid ontstaan dikwijls de beste ideeën.’ Onaandachtig lezen noemt Louise Fresco dat. En redacties en nijvere stukjesschrijvers moeten het zich vooral niet aantrekken dat zij aanzetten tot afdwalen.
Het zou juist voor hen pleiten als zij rekening houden met deze o zo aantrekkelijke  manier van het lezen van de krant: ‘Daarom, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, moet een krant nooit een te hoge informatiedichtheid hebben en moeten de pagina’s niet te vol staan met woorden van dezelfde grootte. Afwisseling, in vorm en inhoud, stimuleert het denken.’

Het spreekt voor zich dat Louise O. Fresco een papieren krant prefereert boven een krant van bits en bytes. 

Die voorkeur deel ik. En als nijvere stukjesschrijver ga ik mijn voordeel doen met haar analyse van hoe dat in zijn werk gaat, dat onaandachtig lezen.

Zelf krijg ik de beste ideeën overigens niet alleen tijdens het onaandachtig lezen van de krant, maar ook als ik stukken van een ander kaliber lees. Gisterenavond laat nog. Toen ik in bed Schaduwdenkers en Lichtzoekers las. Fresco’s Huizinga-lezing uit 1998.

Toen ik dit las: ‘Wellicht ten overvloede: het feit dat zo veel mensen hun eigen mythen hebben gecreëerd, vormt geen enkel bewijs van hun gelijk’, bijvoorbeeld. 

Die zin terugvinden was niet zo moeilijk. Ik heb hem gemarkeerd. Ik ben alleen even kwijt welke gedachte er tijdens het lezen bij mij opkwam.

Op 30 oktober is Louise O. Fresco te gast bij de Stichting Literaire Activiteiten Zwolle. Ik (her)lees met het oog op een interview haar werk. 

Misschien ook interessant:

  1. Veel gedoe om ons dagelijks voedsel
  2. Een beetje meer poëzie graag
  3. Louise Fresco is er één (en ik ook)
  4. Anti-Dieet Dag is geen vrijbrief voor schaamteloos schransen: films waaraan ik vanwege vandaag dacht

Filed Under: blog Tagged With: De ondraaglijke lichtheid van de vleermuis, Droomkrant, Huizinga-lezing, krant, Louise Fresco, Louise O. Fresco, onaandachtig lezen, papieren krant, Schaduwdenkers en Lichtzoekers

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Alkibiades, met de klemtoon op ‘bi’ (of toch op de ‘a’?)
  • Oosterpark 82
  • Werk in uitvoering: vertalen in een achterkamer
  • De koning tussen twee Dichters des Vaderlands in
  • Honderd jaar PEN (CLUB) Nederland: een beknopte geschiedenis

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Alkibiades, met de klemtoon op ‘bi’ (of toch op de ‘a’?)
  • Oosterpark 82
  • Werk in uitvoering: vertalen in een achterkamer

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled