HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Zo liggen de verhoudingen tussen Kenau en Ripperda in Haarlem

Zo liggen de verhoudingen tussen Kenau en Ripperda in Haarlem

25/10/2013 by Liliane Waanders 1 Comment

Kenau- en RipperdaparkAan de ene kant van de Haarlemse Parklaan liggen het Kenaupark en de Kenaustraat. Aan het andere uiteinde bevinden zich het Ripperdapark en de Ripperdastraat. Hoe groot de afstand tussen Kenau en Ripperda is, weet ik niet. Op de kaart waarop ik kijk zijn de verhoudingen zoek. Het zal ongeveer een kilometer zijn; ik loop in tien minuten van de één naar de ander.

Ik schat dat het Ripperdapark ongeveer twaalf keer in het Kenaupark past. Zo liggen de verhoudingen in Haarlem. Kenau Simonsdochter Hasselaer is de held van de twee.

Hoe de verhoudingen tussen hem en haar in werkelijkheid precies lagen weet ik niet. Maar in Kathelijne van Kenau van Lydia Rood en in Kenau van Tessa de Loo gaan ze elkaar aardig vinden. Lydia Rood schreef op basis van het scenario van de film Kenau van Marnie Blok en Karen van Holst Pellekaan een jeugdboek, Tessa de Loo een roman.

Kenau en Ripperda - Graziella Curelli

Kenau en Ripperda – Graziella Curelli

Ergens tussen Kenau en Ripperda zet ik koers richting station. Op het stationsplein kom ik ze nog een keer tegen. Sinds mei 2013 staat daar het standbeeld dat Graziella Curreli maakte van Wigbolt Ripperda en Kenau Simonsdochter Hasselaer.

Wigbolt Ripperda staat stoer te zijn terwijl Kenau haar haar schikt. Haar wapen en handschoenen heeft ze even op de grond gelegd. Dit beeld kan ik niet rijmen met de verhalen die ik tijdens de presentatie van Kenau van Tessa de Loo over haar heb gehoord.

 

 

 

 

 

Misschien ook interessant:

  1. De Kenaus van Marnie Blok, Karen van Holst Pellekaan, Tessa de Loo en Lydia Rood
  2. Kenau een gezicht geven op de cover van de boeken van Tessa de Loo en Lydia Rood
  3. Tessa de Loo: ‘Een schrijver is altijd aan handen en voeten gebonden’
  4. Lydia Rood speelt in Kathelijne van Kenau met taal

Filed Under: blog Tagged With: Graziella Curreli., Haarlem, Karen van Holst Pellekaan, Kathelijne van Kenau, Kenau, Kenau Simonsdochter Hasselaar, Kenau Simonsdochter Hasselaer, Kenaupark, Kenaustraat, Lydia Rood, Marnie Blok, Ripperdapark, Ripperdastraat, standbeeld, Tessa de Loo, Wigbolt Ripperda

Comments

  1. Graziella Curreli says

    22/02/2021 at 18:02

    Thanking you already for reading it in English), here is a late reply

    Kenau is not ‘arranging’ her hair but hiding it with one hand under a head cover she firmly secures with her other hand. Why would she do that? Thankfully we live in peace but, when In battle, hair grabbing is common practice., So undisciplined hair means unnecessary vulnerability. Deduction? Could she be imagined and sculpted as she is getting ready for battle.? That would work, to also clarify why her gloves are on the ground, her sword under foot and why Governor Ripperda is holding her spear., which otherwise would just be ridiculously small for him..
    If you are still interested and wish to know more about the ‘spirit’ of this creation, please visit http://graziellacurreli.blogspot.com/

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled