Oorspronkelijk zou er een vrouw op de rug gezien op de cover staan. Een bewapende vrouw die op de uitkijk staat. Zij waakt.
Eerlijk gezegd vond ík dat een erg sterk beeld. Het laat voldoende aan de verbeelding over, en toch vangt het de vrouw over wie de roman Kenau gaat. Voor zover wij weten wie de vrouw was.
Er werd anders besloten. Nu staat er in plaats van dat beeld van die vrouw op de barricade een close-up van Monic Hendrickx op de cover van de roman Kenau van Tessa de Loo. Monic Hendrickx die Kenau speelt in een film die net als het boek Kenau heet.
In de verte ligt de stad, maar die stad lijkt de vrouw op de foto niets te doen.
In Kathelijne van Kenau is niet Kenau maar een van haar dochters het belangrijkste personage. Lydia Rood legt de nadruk op hoe die twee zich onder de gegeven omstandigheden – het Beleg van Haarlem en het ouder en wijzer worden van Kathelijne – tot elkaar verhouden.
Ik weet niet of er een ander omslag overwogen is – zo heel veel alternatieven zullen er niet geweest zijn, maar deze foto uit de film is sprekender dan die op de cover van Kenau. Kenau kijkt van een afstand naar haar dochter. Ze kijkt (betrokken, bezorgd, boos?), en de dochter ziet het niet.
Kenau van Tessa de Loo en Kathelijne van Kenau van Lydia Rood zijn wegbereiders. Straks komt de film Kenau (regie: Maarten Treurniet, scenario: Marnie Blok en Karen van Holst Pellekaan) en die moet volle zalen trekken.
Omslagen zijn ook wegbereiders. Zij moeten mij verleiden voor dat boek te kiezen.
Leave a Reply