HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Het schrijverschap is lust en last: Jaap Goedegebuure over Oek de Jong

Het schrijverschap is lust en last: Jaap Goedegebuure over Oek de Jong

13/11/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Aula AcademiegebouwDoem en roeping. Oek de Jong en de bijbelse erfenis. Die titel gaf Jaap Goedegebuure aan zijn bijdrage aan het symposium Terug naar een naaktheid: levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong. Jaap Goedegebuure doet in zijn lezing wat hij gewoon is te doen: wijzen op sporen van de bijbel – in het bijzonder het oude testament.

Het was geen uitputtende opsomming die Jaap Goedegebuure gaf. Hij lichtte een paar volgens hem veelzeggende voorbeelden van bijbelse intertekstualiteit in het oeuvre van Oek de Jong uit. Zo komt hij via 1 Sam. 3 – de roeping van Samuel – en Gen. 4 – over de offers van Kaïn en Abel en de jaloerse aard van de eerste – te spreken over de roeping van Abel – het personage in Pier en oceaan, niet de bijbelse figuur – tot het schrijverschap.

Gedoemd en uitverkoren. De tegenstelling die Jaap Goedegebuure tot het thema van zijn betoog heeft gemaakt zit ook in de verwijzing naar de roeping tot het schrijverschap. Het schrijverschap – hoe mooi het vak ook is (Oek de Jong gebruikt aan het eind van de dag de termen ‘geluk, genot en wellust’ als hij het over het schrijven heeft, hij vindt dat schrijvers zich veel te weinig in positieve zin over het ambacht uitlaten) – is een uitverkiezing die moeizaam verloopt. Schrijven gaat niet vanzelf. Om te kunnen schrijven moeten weerstanden overwonnen worden. Aldus Jaap Goedegebuure.

Schrijvers die met de bijbel zijn opgegroeid ontlenen daar niet alleen thema’s maar ook taal aan. Jan Wolkers verwoordde die schatplichtigheid zo aan het einde van het essay Op de vleugelen van de profeet – uit de bundel Tarzan in Arles, ook opgenomen in De schuimspaan van de tijd: verzamelde essays – waarin hij het ook heeft over de last die het geloof was:

‘Toen ik zelf ging schrijven en mijn eerste verhaal publiceerde, schreef men dat ik om zo’n gaaf verhaal te kunnen schrijven vele jaren in stilte geoefend moest hebben. Niets was minder waar, maar ik liet het maar zo. Hoe had ik kunnen uitleggen dat mijn voorbereiding op het schrijverschap eigenlijk al prenataal een aanvang had genomen. Dat ik tot aan mijn zeventiende jaar, toen ik het ouderlijk huis verliet, niet zozeer gesticht was door een heilsboodschap als wel onderwezen in de wetten van dramaturgie, poëzie en dialoog.’

Zijn woorden worden in de aula van het Academiegebouw die vroeger kerk was warm onthaald.

Misschien ook interessant:

  1. Oek de Jong: een aanzwengelaar van sensaties, volgens Marjoleine de Vos
  2. Oesters eten à la Oek de Jong
  3. Elsbeth Etty over de receptie van het werk van Oek de Jong en de stand van de literaire kritiek
  4. Voorlezen in de trein

Filed Under: blog Tagged With: bijbel, bijbelse intertekstualiteit, De inktvis, De schuimspaan van de tijd: verzamelde essays, Doem en roeping. Oek de Jong en de bijbelse erfenis, essay, Jaap Goedegebuure, Jan Wolkers, Oek de Jong, Op de vleugelen van de profeet, Pier en Oceaan, symposium, Tarzan in Arles, Terug naar een naaktheid: levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled