HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Oek de Jong: een aanzwengelaar van sensaties, volgens Marjoleine de Vos

Oek de Jong: een aanzwengelaar van sensaties, volgens Marjoleine de Vos

13/11/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Paard‘Hij hield ervan de dingen van dichtbij te zien’. Dat gaat net zo goed op voor Abel Roorda – hoofdpersoon in de roman Pier en oceaan – als voor zijn schepper Oek de Jong. Marjoleine de Vos – dichteres en redacteur van NRC Handelsblad – kiest uit het werk van Oek de Jong precies die woorden die dat duidelijk maken. 

Haar lezing Sensitieve verzen, maar dan in proza – tijdens het symposium Terug naar een naaktheid: levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong – maakt duidelijk dat het werk van Oek de Jong niet alleen een levensbeschouwelijke maar zeker ook een zintuiglijke kant heeft.

Via dat zintuiglijke, waarbij niet de schoonheid maar de intensiteit doorslaggevend is, is  Oek de Jong een aanzwengelaar van sensaties, op de wijze waarop ook dichters dat zijn voor hun lezers. 

‘Je leest niet wat je al dacht, maar waarvoor je nog geen woorden had. Je had die woorden niet en dus dacht je dat nog niet.’ Pas als de schrijver benoemt is de lezer in staat te ervaren.

‘In de ruimte zijn, die voelen en dan heel dichtbij vlak voor je neus kijken’, dat is waar Oek de Jong volgens Marjoleine de Vos een meester in is.

Lezen wat zo geschreven is, geeft de lezer ‘het gevoel in leven te zijn, die dingen mee te maken, daar, op het moment dat je leest’, zei zij. 

Het is dus niet zo raar dat ik dacht dat Marjoleine de Vos dit zei: ‘Sinds ik Hokwerda’s kind was’. Pas toen ik het opschreef realiseerde ik me dat ze waarschijnlijk  iets anders gezegd heeft: ‘Sinds ik Hokwerda’s kind las’.

Misschien ook interessant:

  1. Het schrijverschap is lust en last: Jaap Goedegebuure over Oek de Jong
  2. Oesters eten à la Oek de Jong
  3. Een man in zijn val vangen: Oek de Jong over een tekening die niet kan
  4. Elsbeth Etty over de receptie van het werk van Oek de Jong en de stand van de literaire kritiek

Filed Under: blog Tagged With: aanzwengelaar van sensaties, Hokwerda’s kind, maar dan in proza, Marjoleine de Vos, Oek de Jong, Pier en Oceaan, Sensitieve verzen, symposium, Terug naar een naaktheid: levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong, zintuiglijk

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Alkibiades, met de klemtoon op ‘bi’ (of toch op de ‘a’?)
  • Oosterpark 82
  • Werk in uitvoering: vertalen in een achterkamer
  • De koning tussen twee Dichters des Vaderlands in
  • Honderd jaar PEN (CLUB) Nederland: een beknopte geschiedenis

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Alkibiades, met de klemtoon op ‘bi’ (of toch op de ‘a’?)
  • Oosterpark 82
  • Werk in uitvoering: vertalen in een achterkamer

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled