HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Hing Stephan Enter daar te spartelen, en zo ja: wat dacht hij dan?

Hing Stephan Enter daar te spartelen, en zo ja: wat dacht hij dan?

14/11/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Toen ik in Oprecht gelogen: autobiografische romans en autofictie in de Nederlandse literatuur na 1985 van Lut Missinne las dat Stephan Enter in Grip autobiografische elementen gebruikt heeft – en ik in een interview met hem las in hoeverre – dacht ik dat die wetenschap het blanco herlezen van deze roman in de weg zou staan. 

Dat bleek enorm mee te vallen. Dat ik de roman anders las, lag niet aan dat weten, maar aan mij. Ik was nu veel meer gefocust op het thema tijd en de consequenties van een eeuwig leven, terwijl ik Grip de eerste keer – vlak na verschijnen – las als een roman over vriendschap die misschien wel nergens op gebaseerd is.

Elsbeth Etty – bijzonder hoogleraar Literaire Kritiek – zei toen ze op een symposium gewijd aan het werk van Oek de Jong over de ontvangst van zijn werk sprak dat receptie nooit afgerond is. Zij bedoelde daarmee niet dat één lezer na verloop van tijd anders leest en/of oordeelt, maar dat is natuurlijk ook zo – net zoals dat voor literaire werken die de tand des tijds doorstaan het geval is. Zij zullen in de context van een andere tijd voor de lezers van dan een andere betekenis hebben.

Grip was bij herlezing voor mij een ander verhaal, maar ik heb me maar op een punt afgevraagd wat er specifiek autobiografisch aan is. In een interview zegt Stephan Enter dat hij de Lofoten als locatie heeft gekozen omdat hij daar iets heeft meegemaakt. Dat nam ik voor kennisgeving aan. Maar toen ik aan de scène toe was waar deze zin over gaat – ‘Overigens vertoont ook de dramatische slotpassage in Wales sterke overeenkomst met iets dat mij daar zelf (bijna) overkwam’ – werd ik wel nieuwsgierig. Niet vanwege het (bijna), maar omdat ik me probeerde voorstellen wat je op zo’n moment allemaal (nog meer) denkt.

Op 20 november 2013 is Stephan Enter te gast bij de Stichting Literaire Activiteiten Zwolle.

Misschien ook interessant:

  1. Autobiografisch lezen en schrijven: Lut Missinne noemt Stephan Enter met name
  2. Wat heb ik aan die wetenschap? Autobiografisch proza herkennen en ontleden
  3. Welke indruk wil Lisa Kuitert met haar stuk over literaire recensies op het web wekken?
  4. Tweestrijd: Gebruik je fantasie (of nie)

Filed Under: blog Tagged With: autobiografie, autobiografisch schrijven, autobiografische ruimte, autofictie, Elsbeth Etty, fictionele autobiografie, Grip, literaire kritiek, Lofoten, Lut Missinne, Oprecht gelogen: autobiografische romans en autofictie in de Nederlandse literatuur na 1985, recensie, receptie, Stephan Enter

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled