In het tweede seizoen van Nederland van boven wordt Nederland geportretteerd aan de hand van de seizoenen. Eindredacteur Geert Rozinga daarover in de VPRO Gids #45: ‘We beginnen steeds met veranderingen in de natuur, en vervolgens maken we een vertaalslag naar onszelf, de Nederlanders. De seizoenen worden dan bijvoorbeeld een metafoor voor de verschillende fases in ons leven. Maar we schuwen ook het vrij associëren niet. De lente is een periode van licht. Dat kan een uitzending opleveren die gaat over verlichting en nieuwe ideeën.’
Als het in Nederland van boven winter is wordt het thema dood gekoppeld aan religie en is er aandacht voor alternatieven voor het geloof, waarbij obsessies niet geschuwd worden.
In deze tweede serie zou het immateriële erfgoed – want dat zijn zij, ook al staat het niet op de Nationale Inventaris van Immaterieel Erfgoed – ‘Sinterklaas en Zwarte Piet’ niet misstaan.
Het Sinterklaasfeest is wel voorgedragen voor die Nationale Inventaris. ‘We kunnen nu zeggen’ schrijft Ineke Strouken – al zo lang directeur van het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed dat de vergelijking met Cisca Dresselhuys zich opdringt – op de website: ‘er is wel een voordracht, namelijk van het Sint Nicolaas Genootschap, maar die voordracht heeft nog niet tot een erkenning geleid. De reden hiervoor is dat wij goed willen nadenken over de rol van Zwarte Piet in deze traditie. We hebben het Sint Nicolaas Genootschap gevraagd er nog eens zorgvuldig naar te kijken en er rekening mee te houden dat deze voordracht ook controverse kan oproepen. Dat onze raad niet helemaal ongegrond was, blijkt uit de storm die inmiddels is ontstaan over Zwarte Piet, nog voordat de voordracht voor het Sinterklaasfeest zelfs maar bekend was.’
Leave a Reply