De Rode Duivels in zwart-wit. Gefotografeerd door Stephan Vanfleteren staat het Belgische nationale elftal er niet gekleurd op, maar sportief mogen ze niet klagen. Stephan Vanfleteren fotografeerde de 26 spelers die volgend jaar de eer van hun land verdedigen op het WK in Brazilië. De Volkskrant had afgelopen zaterdag – 7 december 2013 – een voorproefje van het boek XXMIV waarin ze allemaal staan.
Stephan Vanfleteren fotografeerde ze als waren het gladiatoren. Zo wilde hij het. Omdat deze Rode Duivels volgens Vanfleteren geen angst kennen. ‘In een jaar tijd is de ploeg van een bende losers in een bende winnaars veranderd Daarmee hebben de Rode Duivels zelfs de politiek overstegen. Het Belgische gevoel leeft ineens weer. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk meer een wielerfan was, maar nu ben ik, net als alle andere Belgen, weer helemaal in de ban van het voetbal.’
Woorden opgetekend uit de mond van de fotograaf door Margot C. Pol.
Het team staat volgens Stephan Vanfleteren model voor het nieuwe België: ‘Je ziet de bleekscheten, de jongens uit Congo, de Marokkanen. Van het diepste bruin tot het lichtste zwart.’ Je hebt geen kleurenfoto’s nodig om te zien wat de fotograaf bedoelt.
Stephan Vanfleteren is bekend en beroemd vanwege zijn zwart-witte foto’s. Zelden kiest hij voor kleur. Maar ook dan zijn zijn foto’s onmiskenbaar van hem. Façades & Vitrines is daar een oogstrelend voorbeeld van.
Ook Kadir van Lohuizen heeft een voorkeur voor zwart-wit. Al heeft hij er geen moeite mee om een door hem bedacht project op verzoek van wie de foto’s wil laten zien alsnog in kleur uit te voeren. Als wat hij maakt maar getoond wordt en effect sorteert. Maar hij doet geen concessies als het om het verhaal gaat dat hij met zijn foto’s vertelt.
Kadir van Lohuizen zoekt zijn onderwerpen doorgaans verder van huis dan Stephan Vanfleteren. In de documentaire Moving Stills – uit de serie De magie van kunst – volgen de makers (Tinus Kramer en Tamara Vuurmans) hem naar Alaska – waar hij het olie winnen kritisch gadeslaat en documenteert – en Papoea Nieuw-Guinea – waar hij de gevolgen van de stijging van de waterspiegel in beeld brengt. De series van Kadir van Lohuizen zijn verre van vrijblijvend. De verhalen die hij vertelt klagen aan en maken bewust. Of het nu om de grote rivieren (Aderen), de diamantindustrie (Diamond Matters) of het moderne migreren in Amerika (Via PanAm) gaat.
Leave a Reply