HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Brothers in films: de gebroeders Quay

Brothers in films: de gebroeders Quay

14/12/2013 by Liliane Waanders Leave a Comment

Alles wat ik op internet lees over de gebroeders Quay is nieuw voor mij. Tot ik ze net zag in Kunstuur had ik nog nooit van hen gehoord, en dat betreur ik nu al, zonder dat ik een animatiefilm van hun hand gezien heb. 
Zoals ze daar zitten, te midden van bruikbare zooi. (Later lees ik op internet: ‘Most of their animation films feature puppets made of doll parts and other organic and inorganic materials, often partially disassembled, in a dark, moody atmosphere.’) Zoals ze over weten te brengen wat ze met hun films willen zeggen.

Dat ik de in 1947 geboren tweelingbroers Stephen en Timothy Quay niet ken is hun schuld niet. Ik ben niet zo thuis in de animatiefilms. Al vind ik wat ik van Jan Švankmajer zag – vier films: Něco z Alenky (gebaseerd op Alice in Wonderland) en Lekce Faust (naar de Faust(us) van Goethe en Marlowe) veel indruk maakten – fascinerend (en gruwelijk tegelijk).

Uit wat ik in Kunstuur hoor en zie maak ik op dat ze zich breed oriënteren. Op de site van EYE – het filmmuseum aan het IJ – dat een tentoonstelling aan The Quay Brothers’ Universum wijdt, zie ik die eerste indruk bevestigd:

‘De Quays leggen een grote interesse aan de dag voor met name de Midden- en Oost-Europese cultuur van de afgelopen eeuw: Poolse, Russische  en Tsjechische animatiefilmers zoals Walerian Borowczyk, Ladislas Starewicz en Jan Švankmajer, maar ook schrijvers zoals Franz Kafka, Bruno Schulz en de Zwitser Robert Walser. Al deze invloeden verwerken de gebroeders Quay vanaf 1979 in eigenzinnige animatiefilms, waarvoor zij de decors maken, de personages verzinnen, de figuren maken, de semi-mechanische bewegingen ontwikkelen, het licht en het camerawerk doen, de montage: kortom waarin zij alles zelf doen. Ook zijn ze samenwerkingen aangegaan met choreografen en componisten om theater-, dans- en operaprojecten te ontwikkelen.’

De broers zijn begonnen als illustratoren, lees ik ook weer op Wikipedia:

‘Before turning to film, the Quays worked as professional illustrators. (…) After designing book covers for Gothic and science fiction book cover commissions they did while in Philadelphia, the Quays have created suggestive designs for a variety of publications that seem to reflect not only their own interests in particular authors, covers for Italo Calvino, Louis-Ferdinand Céline or Mark le Fanu’s study of the films of Andrei Tarkovsky, but also in themes and motifs that these authors develop. Literary texts are inspirational sources for almost all of their film projects, whether they serve as a point of departure for their own ideas or as a textual basis for filmic scenarios, and not as scripts or screenplays. The prowess in illustration and calligraphy seeps increasingly into many formal elements in their later films, evident as graphic embellishment in the set decoration, or their particular use of patterns in the puppets’ costume design. Titles, intertitles and credits appear in a variety of handwritten styles.’

De tentoonstelling The Quay Brothers’ Universum is van 15 december 2013 tot en met 9 maart 2014 in EYE te zien. Daarna reist de tentoonstelling door naar Barcelona. Mijn belangstelling is gewekt. Ik ga kijken.

Maar ik hoef niet per se naar EYE om Street of Crocodiles – ‘perhaps their best known work’, naar een roman van Bruno Schulz, en volgens Terry Gilliam – die van Monty Python – een van de tien beste animatiefilms ooit – te zien:

Misschien ook interessant:

  1. Marcello Mastroianni herinnert zich Federico Fellini en omgekeerd
  2. Gezocht/gevonden: Love, Life and Laughter, maar mij gaat het om het liedje: Yes, we have no bananas
  3. Zomergasten 2013: Zomergastenfilm: Inferno – Serge Bromberg en Ruxandra Medrea
  4. 150 jaar Alice in Wonderland: een meisje met veel gezichten

Filed Under: blog Tagged With: animatiefilms, de gebroeder Quay, Eye, Filmmuseum, illustratoren, Jan Švankmajer, Street of Crocodiles, The Quay Brothers’ Universum

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Recensie: Oriëntaalse vertalingen: Beckford, Arnold, Wilde – vertaald door Gerlof Janzen
  • Recensie: Bomen waarin stenen bloeien: de verzonnen wereld van Giuseppe Penone – Cees Nooteboom
  • Waar strijken schrijvers neer?
  • Watou zijn wij op aarde?
  • Recensie: Zomergasten: Bibi Dumon Tak is inmiddels ergens

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Recensie: Oriëntaalse vertalingen: Beckford, Arnold, Wilde – vertaald door Gerlof Janzen
  • Recensie: Bomen waarin stenen bloeien: de verzonnen wereld van Giuseppe Penone – Cees Nooteboom
  • Waar strijken schrijvers neer?

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled