En weer blijken commerciëlen creatief met taal te zijn. Want het woord waarmee Kees van Kooten kort geleden furore maakte – otofoto als alternatief voor selfie – was al in gebruik door een bureau dat visueel vormgeeft.
Vanavond passeerde er weer zo’n woord: digidijk (in gebruik door een bedrijf dat zich laat voorstaan op ‘innovatie met water’).
In Nederland in 7 overstromingen – dat eigenlijk helemaal niet over overstromingen gaat maar over de relatie tussen Nederland en het water en hoe die de cultuur blijvend beïnvloed heeft (in de eerste aflevering ging het over het liefdadigheid; de tweede ging over het ontstaan van een bestuurlijke tussenlaag in de vorm van waterschappen waarop het ‘polderen’, die typisch Nederlandse overlegcultuur, kan worden teruggevoerd en de derde aflevering stond in het teken van water dat bescherming biedt tegen de vijand) liet Frank Westerman dat woord vallen toen hij het met een beveiligingsexpert had over hoe wat eens ‘onze’ kracht was – waterbeheer – zich tegen ‘ons’ kan keren.
Want als de vijand door de computerbeveiliging van de digitaal gestuurde sluizen en waterkeringen heen breekt, is Nederland de controle over het water kwijt.
Waar Nederland dus behoefte aan heeft is een digidijk.
Hoewel alleen een digidijk volgens de beveiligingsexpert niet afdoende is – er is meer nodig om de vijand te weren en de usb-poorten te beschermen – vond hij digidijk wel een mooi Nederlands woord. Zo mooi dat firewall wel uit de boeken kan.
Leave a Reply