HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Nog een keer Het laatste avondmaal van Marlene Dumas en I’m too sad to tell you van Bas Jan Ader

Nog een keer Het laatste avondmaal van Marlene Dumas en I’m too sad to tell you van Bas Jan Ader

07/03/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Tot nu toe heeft zich niemand gemeld om mij uit te leggen waarom Het laatste avondmaal van Marlene Dumas zo goed bij I’m too sad to tell you van Bas Jan Ader past dat ze naast elkaar hangen – in een hoek van negentig graden – op één van de zolders van het Rijksmuseum.

Dat is jammer, want ik wil dat eigenlijk wel graag weten.

Ik denk dat het iets te maken heeft met een tekst die ik net tegenkwam. Op zoek naar een boek moest ik zoals wel vaker andere boeken verplaatsen. Een van die boeken was Sweet Nothings: Notes and Texts van Marlene Dumas. Daarin schrijft zij. Soms om haar beeldende werk te begeleiden, maar net zo vaak om de woorden zelf. Marlene Dumas houdt van woorden, maar dat niet alleen:

Sweet Nothings Notes and Texts - Marlene DumasI have seen the glory and the power of the word.
I have experienced the power of repetion,
the intoxication of rhythmic rethorical arousal.

Ik kon het niet laten om Sweet Nothings: Notes and Texts toch even open te slaan. En toen was daar Bas Jan Ader. Zijn I’m too sad to tell you – de foto, er is ook een videoversie van dit kunstwerk, zie hieronder) – is geplakt in een tekst waarin Marlene Dumas waarschuwt voor het ‘too much’ dat de kunst en het leven geen goed doet. 

Maar de foto gaat ook een verbinding aan met wat ze zegt over het gesprek dat kunstenaars via wat zij maken voeren met vreemden.

En met wat ze zegt over het verschil tussen expressie: ‘Expressionisme usually deals with undefined feelings’ en emoties: ‘Emotion is interpreted feeling.’ ‘I want to transfere messages (readable feelings) e.g. emotions.’

Heeft ze dat nu wel of niet gemeen met Bas Jan Ader die in I’m too sad to tell you een alledaagse emotie nauwelijks hoeft uit te vergroten om er kunst van te maken.

Misschien ook interessant:

  1. Daarom dus
  2. Een passend geschenk
  3. Boven is het krap: het Rijks heeft de 20e eeuw naar boven gedaan
  4. Holle ogen

Filed Under: blog Tagged With: Bas Jan Ader, Charles Bukowski, foto, I'm too sad to tell you, Marlene Dumas, Rijksmuseum, schilderkunst, Sweet Nothings Notes and Texts, video

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Boeken verkopen zichzelf niet
  • (Auto)biografisch?
  • Recensie: Het warmtefort – Marieke Lucas Rijneveld
  • Derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd
  • Recensie: Monterosso mon amour – Ilja Leonard Pfeijffer

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Boeken verkopen zichzelf niet
  • (Auto)biografisch?
  • Recensie: Het warmtefort – Marieke Lucas Rijneveld

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2022 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled