HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Nee, de David van Michelangelo heeft geen last van het Stendhal-syndroom, hij heeft zwakke enkels

Nee, de David van Michelangelo heeft geen last van het Stendhal-syndroom, hij heeft zwakke enkels

02/05/2014 by Liliane Waanders 1 Comment

David - MichelangeloDe Franse schrijver Stendhal was zo onder de indruk van de in Florence aanwezige kunst dat hij daar danig in de war raakte: ‘Ik raakte in extase door het idee dat ik in Florence was, vlakbij de grote meesters wier praalgraven ik had gezien. Toen ik uit de Santa Croce kwam, had ik hartkloppingen. Het leven vloeide uit me weg. Ik liep, maar was bang dat ik zou vallen.’

Sindsdien staat wat Stendhal na zijn bezoek aan de kerk van Santa Croce overkwam –  het overrompeld worden door de schoonheid van kunst met lichamelijke verschijnselen als versnelde hartslag, duizeligheid, verwarring en flauwvallen (in ernstige gevallen treden soms zelfs vormen van manie, hallucinaties of andere psychotische verschijnselen op) – bekend als het Stendhal-syndroom.

De David van Michelangelo Buonarroti is een van de kunstwerken die een potentieel gevaar voor de volksgezondheid vormen. Jaarlijks komen er meer dan een miljoen mensen naar hem kijken (de eerste 350 jaar van zijn leven, hij werd in 1504 geboren, stond hij buiten, sinds 1873 is hij onderdak in de Galleria dell’Accademia in Florence), maar de vraag is: hoe lang nog? Want David – hij is 5.17 meter lang en weegt 5.500 kilo – heeft het moeilijk. Het marmer waaruit hij door Michelangelo bevrijd werd, vertoont haarscheurtjes. David dreigt door zijn enkels te gaan.

Behalve dat hij lang in een ongemakkelijke positie aan de buitenlucht is blootgesteld,  is hij gehouwen uit een inferieur soort marmer. Ook het trillen van de aarde veroorzaakt door verkeer, toeristen en aardschokken heeft hem geen goed gedaan. Daarover zijn de onderzoekers het eens.

Maar ze hebben het niet over hoe ze David gaan behandelen. Misschien omdat niet alle restauraties onomstreden waren. Onder andere omdat ze teveel op zijn buitenkant gericht waren.

Misschien is David wel niet meer te redden en durft niemand dat hardop te zeggen. In dat geval staan er her en der nog wel wat reserve-Davids. Zoals de David op de foto hier onder. Ik fotografeerde hem in het vroege voorjaar van 2011 in het Victoria & Albert Museum in Londen waar ze aan het herinrichten waren.

Per slot van rekening staat er in Florence ook al jaren een kopie in weer en wind buiten.

Er is, ook kunsthistorisch, niets mis met een kopie: ‘It’s my intention to try and show that the copy itself has worth, and that it leads us to the original and I believe that this approach is not only valid in art’,  dat vindt althans William Shimell die in Copie Conforme van Abbas Kiarostami de schrijver James Miller speelt die net een boek geschreven heeft over de relatie tussen originelen en kopieën.

Reserve-David in het V&A in Londen © Liliane Waanders

Reserve-David in het V&A in Londen © Liliane Waanders

Misschien ook interessant:

  1. In conclaaf: pausen in De Hel van Dante
  2. Bouwvakkers die weten waar ze mee bezig zijn
  3. Beelden die verdwijnen als sneeuw voor de zon

Filed Under: blog Tagged With: Copie Conforme, David, Florence, haarscheurtjes, kopie, Michelangelo, origineel, restauratie, Stendhal, Stendhal-syndroom, V & A, Victoria & Albert Museum

Comments

  1. Paul van de Wiel says

    02/05/2014 at 22:37

    Buiten staat een zeer goede replica. Over zeg 3000 jaar zullen de mensen het moeten doen met replica’s en reproducties van alle grote kunstwerken uit deze tijd. Zal de kunstbeleving dan minder stendhaliaans zijn? Toen ik de David voor het eerst buiten zag staan had ik de illusie de echte te zien. Ik was onder de indruk. Is dit eerste gevoel veranderd toen ik later hoorde dat de echte David binnen stond? Nee natuurlijk!

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled