HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Stijlvol een trap afdalen – naakt of gekleed – is een hele kunst

Stijlvol een trap afdalen – naakt of gekleed – is een hele kunst

12/05/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Een van de opzienbarende kunstwerken die de revue passeren tijdens het kunstcollege over 101 jaar Amerikaanse  beeldende kunst dat Joost Zwagerman geeft in het kader van het literaire festival Woordnacht is Nu descendant un escalier / Naakt de trap afdalend van Marchel Duchamp.

Dat dat werk aanstoot gaf en woede opwekte, kunnen wij ons nu niet meer voorstellen, maar het was wel zo. In 1912 werd het verwijderd ‘uit’ de Salon des Indépendants in Parijs. In 1913 wekte het woede op toen het ‘op’ de Armory Show in New York hing.

In de calm after de storm die Woordnacht was, herneemt mijn leven langzaam maar zeker weer zijn gewone loop. En dus lees ik. Ik lees Drie zusters in Londen: uit de familiekroniek, 1914-1918 – voor het eerst verschenen in 1996, nu vanwege het herdenken van het begin van de Grote Oorlog heruitgegeven – waarin Eric de Kuyper het leven van zijn moeder en haar twee zussen die met hun ouders tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Londense Cannon Gate Hotel woonden, minutieus beschrijft. En het door dat minutieuze uitvergroot.

Toen ik in Drie zusters in Londen: uit de familiekroniek, 1914-1918 deze passage las, moest ik toch weer even aan Nu descendant un escalier / Naakt de trap afdalend (ik schreef er al eerder over) en dus aan het dynamische optreden van Joost Zwagerman denken (misschien moet hij net als de ook regelmatig in De wereld draait door college gevende neuropsycholoog prof. dr. Erik Scherder niet aan tafel blijven zitten. Bewegend in de vrije ruimte komen zijn woorden beter tot hun recht):

‘Van één dagelijkse handeling genoot ma altijd bijzonder: de afdaling van de grote hoteltrap. Zij ging op kop, gevolgd door haar drie meiden. De trap was indrukwekkend. Wel moest ze ervoor oppassen dat haar voeten niet in haar rok verstrikt raakten. Maar ze oefende drie keer per dag. En dat baarde kunst, want ze merkte dat ze de trap stilaan met de vereiste majesteit kon afdalen. Ze zag het in de immense spiegel aan de wand tegenover de trap. Daarin zag ze ook hoe haar drie dochters, misschien met minder allure, maar toch voldoende elegant, volgden. Heel anders in ieder geval dan tijdens de eerste dagen van hun verblijf. Wat had ze zich toen geschaamd over de manier waarop ze de trap afdenderden! Daar moest snel iets aan worden gedaan. Dus was ze met de drie meiden wat gaan oefenen op een diensttrap.’

Volgend jaar wordt Drie zusters in Londen: uit de familiekroniek, 1914-1918 verfilmd. Ik denk niet dat de manier waarop moeder en dochters dan de trap afdalen mijn verbeelding zal overtreffen.

Misschien ook interessant:

  1. Waarom ik de nacht toch niet bloggend op Schiphol doorbracht
  2. Opsporing verzocht: Pyronin Y en Oleoylsarcosine van Damien Hirst gestolen
  3. Hoe Eric de Kuyper in Drie zusters in Londen de herinneringen van zijn moeder en zijn tantes aanvulde
  4. Momenten van onoplettendheid

Filed Under: blog Tagged With: 101 jaar Amerikaanse beeldende kunst, beeldende kunst, Drie zusters in Londen: uit de familiekroniek 1914-1918, Eric de Kuyper, Joost Zwagerman, Marcel Duchamp, Naakt de trap afdalend, Nu descendant un escalier, Woordnacht

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled