HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Ook ik stond in het Stedelijk te staren naar dat verknalde rood

Ook ik stond in het Stedelijk te staren naar dat verknalde rood

17/05/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Mooi stukje vanmorgen in Trouw. Wim Boevink wijdde zijn Klein verslag dit keer aan zijn bezoek aan Who’s afraid of red, yellow and blue III van Barnett Newman dat sinds kort weer op zaal hangt in het Stedelijk.
Staren in het stompe rood noemt hij zijn stuk dat over de beleving van het door restaurateur Goldreyer voor altijd verknalde rood (en geel) gaat. In Staren in het stompe rood is een belangrijke rol weggelegd voor de suppoosten die ergens op moeten toezien.

Ik ging naar Who’s afraid of red, yellow and blue III kijken op de dag dat het weer voor het eerst te zien was. En ook mij vielen die suppoosten op. Ik vroeg me af waarvoor zij daar staan. Staan ze daar om het schilderij van Barnett Newman (geboren als Baruch Newman) te beschermen tegen een volgende vandaal of staan ze er om ervoor te zorgen dat niet iedere leek met eigen ogen kan zien dat Who’s afraid of red, yellow and blue III eigenlijk geen Barnett Newman meer is.

Dat dacht  ik, en ik dacht ook nog dat Goldreyer daarmee het museum nog een keer op kosten jaagt (dus mochten de erfgenamen nog steeds denken iets te claimen te hebben na het door het museum op last van de Raad van State openbaar maken van het restauratierapport…).

En toen liep ik door – (ik hield het staren minder lang vol dan Wim Boevink) om te kijken of het een heel raar idee is om Who’s afraid of red, yellow and blue III te koppelen aan een Fontana. Aan Concetto spaziale Attesa bijvoorbeeld, waarvan zich ook een versie – die uit 1966 – in het Stedelijk bevindt. Lucio Fontana heeft van het snijden in zijn doeken een handelsmerk gemaakt. 

Ter gelegenheid van de terugkeer van Who’s afraid of red, yellow and blue III laat het Stedelijk zien wat ze nog meer van Barnett Newman in huis hebben. En ze ‘filmden’ De terugkeer van Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III:

Misschien ook interessant:

  1. Kroeglopen
  2. Holle ogen
  3. Haar keuze
  4. This is Kandor City

Filed Under: blog Tagged With: Barnett Newman, beeldende kunst, Concetto spaziale Attesa, Klein verslag, Lucio Fontana, Staren in het stompe rood, Stedelijk Museum Amsterdam, Who’s afraid of red yellow and blue III, Wim Boevink

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled