HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Bram Vermeulen terug naar Afrika: verder kijken dan het nieuws

Bram Vermeulen terug naar Afrika: verder kijken dan het nieuws

26/05/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Toen Bram Vermeulen na vijf jaar correspondent te zijn geweest in Turkije eind vorig jaar terugkeerde naar Zuid-Afrika was er het nodige veranderd. Niet alleen heette zijn hond geen Blanka/Blanca meer – de mensen die zijn huis huurden vonden die naam niet kunnen en herdoopten de hond: Yasha werd de naam – ook leek de last van de geschiedenis langzaam van de schouders van land en bewoners af te glijden.

Door die geschiedenis – de apartheid – is Zuid-Afrika een land met een verwrongen karakter, waar gelijkwaardigheid tussen blank en zwart ver te zoeken was en is. Een situatie waar Bram Vermeulen, vertelde hij tijdens vpro neemt je mee waar hij te gast was vanwege de serie Terug naar Afrika die vanaf september op televisie te zien is – zich altijd ongemakkelijk bij voelde en voelt.

Aan de hand van fragmenten uit Terug naar Afrika gaven Bram Vermeulen en zijn beide regisseurs – Doke Romeijn en Stefanie de Brouwer – een kijkje achter de schermen. Hoewel ik benieuwd ben naar Terug naar Afrika ging het mij vooral om het maken van.

Twee keer spitste ik mijn oren. De eerste keer toen – nadat we eerste een schijnbaar spontaan gesprek gezien hebben tijdens een lunchpauze en Bram Vermeulen een Chinese werkneemster naar haar bevindingen vraagt – Stephanie de Brouwer vertelde hoe ze door een Chinese vrouw in vertrouwen genomen werd. Van vrijwilligheid is geen sprake: de Chinezen die in Zambia werken, werken gedwongen in het buitenland. Daar is hun vrijheid beperkt: ze worden geleefd door het bedrijf, mogen de compound niet af en contact met Zambianen is uit den boze.

Na dit schrijnende verhaal in vertrouwen verteld en in de beslotenheid van een zaal vol mensen gedeeld te hebben, zegt Bram Vermeulen tussen neus en lippen door dat hij in de serie doet alsof het verhaal hem ter ore gekomen is.

Daarna werd het voor mij nog een keer interessant, namelijk toen tijdens het gesprek duidelijk werd dat de beide regisseurs minder snel tevreden zijn dan de man in beeld. Niet omdat Bram Vermeulen minder kritisch is of gemakzuchtig, maar omdat hij als nieuwsjournalist snel to the point moet komen. Voor het journaal moet hij in items van anderhalve minuut kwesties introduceren en duiden. Dan ontbreekt de tijd en noodzaak om door te vragen, zeker als er al een op het eerste oog afdoende antwoord gegeven is.

Maar Doke Romeijn en Stefanie de Brouwer namen geen genoegen met halve antwoorden en eerste aanzetten. Als ze dachten dat er meer te halen was, stuurden ze Bram Vermeulen opnieuw op pad. Suggereerden ze om het eens zus of zo te proberen. En altijd hadden ze gelijk. Dat gaf Bram Vermeulen tijdens vpro neemt je mee grif toe. 

Voor hem was het een verademing om nu eens niet – en niet voor het eerst wat ook In Turkije en Langs de grenzen van Turkije maakten Bram Vermeulen, Doke Romeijn en Stefanie de Brouwer samen – in zijn eentje op pad te zijn om verhaaltjes te vertellen, maar om met het oog op het verder uitwerken van verhaallijnen dag in dag uit te sparren en te knokken. 

Misschien ook interessant:

  1. Goud, zilver en brons?
  2. Just a minute: taalvaardigheid op zijn Engels
  3. Materiaalpech voor La Linea
  4. Zomergasten 2013: Mijn vierde fragment: Capsule in zee

Filed Under: blog Tagged With: Bram Vermeulen, Doke Romeijn, Dwars door Afrika, Stefanie de Brouwer, televisie, Terug naar Afrika, vpro neemt je mee, Zuid-Afrika

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?
  • Waar een kleine boekwinkel en een antieke Couperus al niet goed voor zijn
  • Wisseling van de wacht?

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2021 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled