HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Wat Marguerite Duras tijdens het filmen zegt

Wat Marguerite Duras tijdens het filmen zegt

30/05/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Ik weet het, ik ben geen knip voor mijn neus waard. Eerder deze week schreef ik nog dat ik eigenlijk wel genoeg boeken heb om de rest van mijn leven lezend uit eigen boekenkast door te kunnen brengen, maar gisteren kon ik de verleiding ondanks dat niet weerstaan.

In de etalage van Athenaeum Boekhandel aan het Spui hangt Marguerite Duras te kijk. Ze hangt daar omdat ze honderd jaar geleden geboren werd. Haar uitgever herdenkt dat met boeken. Ik loop naar binnen. Inventariseer wat er zoal nieuw is. Loop twee trapjes en vind mezelf terug voor een zelf voor Athenaeum ruime voorraad Duras. Ik zie minstens drie titels die ik nog niet heb (ik heb ongeveer anderhalve meter Duras, waarvan veel in het Frans terwijl ik die taal eigenlijk helemaal niet machtig ben).

Ik laat ze een voor een door mijn handen gaan. Lees eerste alinea’s – dat lukt zoals altijd – zet ze weer terug. Twijfel. En besluit er dan toch een te kopen. Vanwege deze tekst op de achterflap: ‘Ces quatre jours resteront comme un moment de grâce: l’écrivain, face à l’hôtel des Roches Noires, manifeste devant tous un bonheur intense de créer. La présance de Yann Andréa, qui s’est brusquement installé chez elle ce fameux « été 80 », n’est pas étrangère au phénomène. Avec une liberté grande en joueuse, écrivant par la parole, Marguerite Duras improvise sur les thèmes du désir, de l’homosexualité, de l’inceste, de l’interdit et sur l’écriture, le cinéma, la modernité ou encoure l’absence de Dieu’ (ik weet het: die teksten zijn niet te vertrouwen).  

Ik wil weten hoe ze werkte als ze filmde. Hoe dat schrijven en filmen – en vooral hoe het een het ander beïnvloedde – in zijn werk ging. En ik wil weten hoe het toch met die Yann Andréa zat en hoe groot zijn invloed op (de thematiek in) haar werk was.

Dat het transcripties van gesprekken gaat, hielp bij het maken van de keuze. Dan is het minder erg om een woord (of twee) te missen. Dat Le livre dit: entretiens de Duras filme: édition établie, présentée et annotée par Joëlle Pagès-Pindon vast niet in het Nederlands vertaald zal worden, gaf de doorslag.

Laat mij maar even. Ik lees. Met een woordenboek bij de hand. Voorlopig heb ik mijn handen vol aan het voorwoord, waarin Joëlle Pagès-Pindon uitlegt hoe zij te werk gegaan is en waarom ze zich al die moeite getroost heeft. (Hier is ze aan het woord over Le Livre dit). 

Om mijn Frans op te warmen keek ik eerst naar Agatha et les lectures illimitées met Bulle Ogier en Yann Andréa (en stemmen van Yann Andréa en Marguerite Duras), want over die film gaat het in Le Livre dit: entretiens de Duras filme ook, ander andere. Maar het is ook vanwege de zee en de locatie dat ik juist deze film kies.

Misschien ook interessant:

  1. Onderweg naar India Song kwam ik Nuit noire Calcutta tegen, scenario: Marguerite Duras
  2. India Song: een melodie die blijft hangen
  3. Zomergasten 2014: David Van Reybrouck laat Marguerite Duras aan het woord over schrijven
  4. Met Marguerite Duras aan zee

Filed Under: blog Tagged With: Agatha et les lectures illimitées, Bulle Ogier, film, Joëlle Pagès-Pindon, Le livre dit entretiens de Duras filme, Marguerite Duras, Yann Andréa

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen
  • ‘Het hotel in de literatuur’, volgens ChatGPT en volgens mij
  • Zonder titel
  • Een boek is een boek is een boek … is een boek?

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen
  • ‘Het hotel in de literatuur’, volgens ChatGPT en volgens mij

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled