Als Jan Brokken zit te schrijven doet hij dat met een koptelefoon op. Dat doet hij niet om geluiden van buiten te weren. Jan Brokken schrijft op muziek. Tijdens het schrijven van De vergelding: een dorp in tijden van oorlog (hé, in die ondertitel klinkt Gabriel García Márquez door, dat zie ik nu pas) was dat aanvankelijk Symphony no. 9 van Philip Glass. ‘Mathematisch gestructureerde muziek met veel herhalingen. Maar juist door die herhalingen opzwepend, meeslepend’, zo omschreef Jan Brokken Symphony no. 9 toen hij tijdens zijn verjaardagsfeest in De Rode Hoed zijn eerste muzikale gaste introduceerde.
Symphony no. 9 (bestaande uit Movement I, Movement II, Movement III) voldeed, maar werd uiteindelijk toch vervangen. Want tijdens het schrijven van De vergelding kwam harpiste Lavinia Meijer met een Glass-cd. Met toestemming van Philip Glass bewerkte ze zijn muziek – Metamorphosis en The Hours – voor haar harp.
Een van die stukken – het laatste uit The Hours – speelde ze voor Jan Brokken en zijn verjaardagsgasten.
Leave a Reply