HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Tijdens het schrijven van De vergelding luisterde Jan Brokken naar Philip Glass

Tijdens het schrijven van De vergelding luisterde Jan Brokken naar Philip Glass

13/06/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Lavinia Meijer

Lavinia Meijer, bij een andere gelegenheid © Liliane Waanders

Als Jan Brokken zit te schrijven doet hij dat met een koptelefoon op. Dat doet hij niet om geluiden van buiten te weren. Jan Brokken schrijft op muziek. Tijdens het schrijven van De vergelding: een dorp in tijden van oorlog (hé, in die ondertitel klinkt Gabriel García Márquez door, dat zie ik nu pas) was dat aanvankelijk Symphony no. 9 van Philip Glass. ‘Mathematisch gestructureerde muziek met veel herhalingen. Maar juist door die herhalingen opzwepend, meeslepend’, zo omschreef Jan Brokken Symphony no. 9 toen hij tijdens zijn verjaardagsfeest in De Rode Hoed zijn eerste muzikale gaste introduceerde.

Symphony no. 9 (bestaande uit Movement I, Movement II, Movement III) voldeed, maar werd uiteindelijk toch vervangen. Want tijdens het schrijven van De vergelding kwam harpiste Lavinia Meijer met een Glass-cd. Met toestemming van Philip Glass bewerkte ze zijn muziek – Metamorphosis en The Hours – voor haar harp.

Een van die stukken – het laatste uit The Hours – speelde ze voor Jan Brokken en zijn verjaardagsgasten.

Misschien ook interessant:

  1. Muziek die bij Giorgio Morandi hoort
  2. Ook in de Hongerwinter werd er geschaatst
  3. Julián Basílico Coco, dankzij Forgotify, Kris Berry en Jan Brokken aan de vergetelheid ontrukt
  4. Mata Hari: ook iemand die het met de waarheid niet zo nauw nam

Filed Under: blog Tagged With: De vergelding: een dorp in tijden van oorlog, harp, Jan Brokken, Lavinia Meijer, muziek, Philip Glass, Symphony no. 9, The Hours

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled