HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Daarom dus

Daarom dus

26/06/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Bas Jan Ader en Marlene DumasHet is allemaal oneindig veel eenvoudiger dan ik dacht, denk ik als ik halverwege het hoofdstuk over Bas Jan Ader in De consequenties van Niña Weijers de deur uit moet om de trein te halen. Onderweg naar het station heb ik tijd om na te denken over hoe oneindig veel eenvoudiger.

Dat Het laatste avondmaal van Marlene Dumas heel goed hangt naast I’m too sad to tell you van Bas Jan Ader heeft niet te maken met allerlei kunsthistorische of kunsttheoretische inzichten. Jezus vindt het gewoon te verdrietig voor woorden wat hij zijn discipelen moet vertellen. Dat het hun laatste gezamenlijke maaltijd is. Dat er straks iemand komt die iets gaat doen waardoor het verhaal een dramatische wending neemt. En dat zij die iemand allemaal kennen.

Niet dat ik dat een bevredigend antwoord vind op de vraag waarom de directeur van het Rijksmuseum precies vindt dat dit schilderij zo goed past bij Bas Jan Ader – hij zei daar iets over toen Het laatste avondmaal van het Rijksmuseum werd (hij had het over compassie, herinner ik mij) – maar dat doet er niet toe.

In de trein schrijf ik op wat ik onderweg naar het station in me opgekomen is. En dan lees ik het hoofdstuk over Bas Jan Ader ten einde, in de hoop dat Niña Weijers niet met een plausibeler antwoord komt.

Misschien ook interessant:

  1. Boven is het krap: het Rijks heeft de 20e eeuw naar boven gedaan
  2. Een passend geschenk
  3. Nog een keer Het laatste avondmaal van Marlene Dumas en I’m too sad to tell you van Bas Jan Ader
  4. Niña Weijers laat in De consequenties namen niet zomaar vallen

Filed Under: blog, Kettinglezen & rijgschrijven Tagged With: Bas Jan Ader, beeldende kunst, De consequenties, Het laatste avondmaal, I'm too sad to tell you, Judas, Marlene Dumas, Niña Weijers, Rijksmuseum

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen
  • ‘Het hotel in de literatuur’, volgens ChatGPT en volgens mij
  • Zonder titel
  • Een boek is een boek is een boek … is een boek?

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen
  • ‘Het hotel in de literatuur’, volgens ChatGPT en volgens mij

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled