Niet dat ik ja had gezegd voordat ik een letter van haar had gelezen, benauwde me in de aanloop naar het interview (ik was nieuwsgierig genoeg geworden naar haar werk). Dat Saskia Noort volledig van de buitenwereld werd afgeschermd – alle contacten verliepen via de uitgeverij, en nee: ik hoefde haar ook niet van de trein te halen, ze werd gereden – baarde mij zorgen.
Alleen op de dag zelf, vlak voordat we het podium op moesten, mocht ik op een paar minuten hopen. Hoewel ik geen andere reden dan een volle agenda kon bedenken als reden voor deze manier van doen, kon ik het niet helpen dat mijn beeldvorming erdoor beïnvloed werd.
Dat op het moment suprême zelfs die minuten restten erbij inschoten, daar kon Saskia Noort niets aan doen. Met auto en chauffeur belandde ze in een file, waardoor we niet eens op tijd konden beginnen. Wat zal zij zich onderweg op haar beurt ongemakkelijk gevoeld hebben.
Het was een prettig gesprek dat zich niet beperkte tot wat er over de drie literaire thrillers ging die Saskia Noort tot dat moment geschreven had – Terug naar de kust, De eetclub en Nieuwe buren – te zeggen was.
(Het ging over van alles, want Saskia Noort was niet wereldvreemd. Het ging ook over literatuur in het algemeen en A.M. Homes in het bijzonder. Ik meende een zekere verwantschap tussen A.M. Homes en Saskia Noort te bespeuren. Saskia Noort ontkende niet. Voor de gelegenheid had ik een paar titels van A.M. Homes meegenomen. Een brandbaar huwelijk kende Saskia Noort nog niet. Als het goed is, staat het nog steeds bij haar in de kast.)
Als ik Saskia Noort op televisie zie, is er weinig dat me doet denken aan die broeierige avond (er was onweer op komst) in de provincie. Zij is inmiddels drie literaire thrillers, nog wat andere titels en een aantal coupes verder.
Als ze zich moet verdedigen vanwege het genre dat ze bedrijft, doet ze dat door simpelweg te stellen dat zij nooit gezegd heeft dat ze literatuur schrijft ((even overwoog ik het gesprek tussen Saskia Noort en Connie Palmen in De wereld draait door te kiezen, maar daarin is de rol van Connie Palmen niet iets te groot om het een Saskia Noort fragment te laten zijn).
Meer dan van literatuur vs. lectuur maakt zij een zaak van de verschillen tussen man en vrouw. Vaak met een kwinkslag (dan heeft ze meestal gezelschap van echte Jan Heemskerk), maar af en toe ook bloedserieus.
In RTL Late Night deed ze een oproep om naar Amerikaans voorbeeld een filmpje te maken waarin mannen een statement maken tegen seksueel geweld:
Dat deed ze met succes. Toen het ijzer nog heet was, wilde ze meteen meer. Mannen moesten maar eens in de schoenen van een vrouw gaan staan een mijl (of gewoon een kilometer) op hakken gaan (daarover gaan de eerste zes minuten en veertig seconden van dit fragment):
Of de mannen die spontaan beloofden te komen, hun woord gestand doen moet nog blijken. Maar als zij zich niet aan hun afspraak houden, is daar altijd Humberto Tan nog. Ook wil mannen op hakken zijn lopen omdat het mooie plaatjes oplevert voor de eerste aflevering van tweede seizoen van zijn talkshow.
(Vooruit: voor wie toch liever naar Saskia Noort vs. Connie Palmen kijkt:
)
Wat Saskia Noort tijdens Zomergasten zei, staat hier.
Leave a Reply