Ze komen met heel veel in het geweer tegen Amazon. Dit keer onderhandelen ze niet achter gesloten deuren over voorwaarden, dit keer rekenen ze – ‘ze’, dat zijn ruim negenhonderd Amerikaanse schrijvers – op de actiebereidheid van hun lezers.
In hun strijd tegen Amazon roepen zij – verenigd onder de noemer Authors United – in een advertentie in The New York Times (kosten $ 104.000) hun lezers publiekelijk op de baas van Amazon te laten weten dat zij – de lezers – het niet eens zijn met de manier waarop de online (boek)winkel probeert uitgever Hachette op andere gedachten te brengen:
‘We respectfully ask you, our loyal readers, to email Jeff Bezos, CEO and founder of Amazon, at jeff@amazon.com, and tell him what you think. He says he genuinely welcomes hearing from his customers and claims to read all emails at that account. We hope that, writers and readers together, we will be able to change his mind.’
Hachette en Amazon zijn het niet eens over de prijs van e-boeken. Amazon wil dat Hachette zakt met de prijs en zet de uitgever over de hoofden van lezers onder druk:
‘It has directly targeted Hachette’s authors in an effort to force their publisher to agree to its terms.’
Nooit eerder voelde ik me als lezer zo serieus genomen (maakt u zelf maar uit waar de klemtoon ligt).
De kwestie is alleen: ik ken bijna niemand van die 909 schrijvers die de brief van thrillerschrijver Douglas Preston hebben ondertekend. En ik koop nooit bij Amazon. Call me old fashioned, maar ik koop boeken van papier in boekwinkels die staan als een huis, en dat is een bewuste en behoorlijk principiële keuze.
Leave a Reply