HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Ik keek naar Boyhood en dacht aan Robin Williams

Ik keek naar Boyhood en dacht aan Robin Williams

13/08/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Dead Poets Society, Ethan Hawke en Robin WilliamsGisteren ging ik naar de bioscoop om Boyhood te zien. De film is zo mooi als de mensen en de recensenten zeggen (dit schreef Dana Linssen in De Filmkrant over Boyhood). Zonder dat ik door mijn gedachten afgeleid was, moest ik tijdens Boyhood aan Robin Williams. Dat kwam door Ethan Hawke die in Boyhood de rol van Mason Evans sr. speelt.

Ethan Hawke zag ik voor het eerst in Dead Poets Society. Daarin speelt hij Todd Anderson, een timide jongen die dankzij docent John Keating – de eerste serieuze rol van Robin Williams – tot bloei komt. Die als eerste in opstand komt als de onconventionele Keating de school moet verlaten als een van zijn leerlingen zelfmoord heeft gepleegd.

Zoals Robin Williams in Dead Poets Society wijze raad geeft aan Ethan Hawke, zo geeft Ethan Hawke in Boyhood goedbedoelde vaderlijke adviezen aan Ellar Coltrane, die aan het eind van de film – Boyhood beslaat twaalf jaar, regisseur Richard Linklater bracht het geduld op om elk jaar een aantal scènes te filmen, waardoor zijn personages op een onnadrukkelijke manier ouder worden – ongeveer zo oud is als Ethan Hawke in Dead Poets Society. 

Daarom moest ik tijdens Boyhood aan Robin Williams denken.

‘Seize the day’ had John Keating zijn leerlingen voor. Dit zijn de laatste woorden uit Boyhood: ‘You know how everyone always says “seize the moment”? But I think it is kind of the other way around: the moment seizes us. Yeah, it’s constant. It’s, like, always right now.’

Poëzie en de betekenis van literatuur voor het leven spelen een belangrijke rol in Dead Poets Society. O Captain! My Captain! van Walt Whitman speelt een belangrijke rol in de film:

O Captain! my Captain! our fearful trip is done,
The ship has weather’d every rack, the prize we sought is won,
The port is near, the bells I hear, the people all exulting,
While follow eyes the steady keel, the vessel grim and daring;
But O heart! heart! heart!
O the bleeding drops of red,
Where on the deck my Captain lies,
Fallen cold and dead.

O Captain! my Captain! rise up and hear the bells;
Rise up—for you the flag is flung—for you the bugle trills,
For you bouquets and ribbon’d wreaths—for you the shores a-crowding,
For you they call, the swaying mass, their eager faces turning;
Here Captain! dear father!
This arm beneath your head!
It is some dream that on the deck,
You’ve fallen cold and dead.

My Captain does not answer, his lips are pale and still,
My father does not feel my arm, he has no pulse nor will,
The ship is anchor’d safe and sound, its voyage closed and done,
From fearful trip the victor ship comes in with object won;
Exult O shores, and ring O bells!
But I with mournful tread,
Walk the deck my Captain lies,
Fallen cold and dead.

‘O Captain! My Captain!’ zegt Todd Anderson bij wijze van steunbetuiging als zijn docent op het punt staat het leslokaal gedwongen  te verlaten:

Misschien ook interessant:

  1. Eén lezer minder
  2. Druppel m/v
  3. Een oude en een nieuwe Nederlander dichten over het weer
  4. Jeroen en Barend(je): literaire schoenlappers

Filed Under: blog, Kettinglezen & rijgschrijven Tagged With: Boyhood, Dead Poets Society, dood, Ellar Coltrane, Ethan Hawke, literatuur, O Captain! My Captain!, poëzie, Richard Linklater, Robin William, Walt Whitman, zelfmoord

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled