Ik wist natuurlijk wel dat Sieger Sloot acteur is, maar een rol had ik hem nog nooit zien spelen. Nooit echt. Want als ik zijn cv bekijk, moet ik hem toch wel eens aan het werk gezien hebben.
Tot voor kort kende ik Sieger Sloot eigenlijk alleen als schrijver van de roman Stand-in. Die roman kocht ik omdat het gerucht ging dat Sieger Sloot een heteroniem van Arnon Grunberg was (daarom moet hier ook nog ergens de debuutroman van Aristide von Bienefeldt slingeren. Over hem ging hetzelfde gerucht. Uiteindelijk bleek alleen Marek van der Jagt Arnon Grunberg te zijn).
Dat ik in de een rebellerend meisje thuis afleverende politieagent onmiddellijk Sieger Sloot herkende, dankt Sieger Sloot aan De slimste mens. Daar deed hij het dagenlang zo goed dat hij vijfde staat in het algemeen klassement en een redelijke kans maakt er in de finaleweek bij te zijn als Jan Versteegh (van deze Jan had ik voor De slimste mens echt nog nooit gehoord, sorry Jan) en Ionica Smeets de komende dagen hier en daar een steekje laten vallen tenminste.
Stel dat ik De slimste mens niet gezien had. Dan was Sieger Sloot voor mij een van die vele acteurs geweest waarvan ik denk dat ze blij zijn dat ze tussen het klussen door af en toe gevraagd worden om te doen waar ze voor opgeleid zijn.
Een week geleden wijdde Sieger Sloot een tweet aan Nena. ‘Beste script dat ik in tijden gelezen heb! Het schrijven van dat script deed regisseur Saskia Diesing samen met Esther Gerritsen. Wat precies aan wie mag worden toegeschreven weet ik niet. Wel dat veel uit Nena aan het leven van Saskia Diesing ontleend is. Esther Gerritsen verdenk ik ervan de mooie zin geschreven te hebben waarin gezegd wordt dat authentiek niet hetzelfde is als autobiografisch.
Nena gaat op 8 september in première en is vanaf 11 september in de bioscoop te zien.
Leave a Reply