Duizend bomen liet beeldend kunstenaar Katie Paterson even buiten Oslo planten voor haar project Future Library. Die bomen moeten het hout leveren voor boeken die tussen nu en 2114 door honderd verschillende auteurs geschreven worden. Boeken die pas in 2114 aan de openbaarheid prijsgegeven worden om gelezen te worden.
De bomen die voor de duizend aangeplante bomen hebben moeten wijken, worden gebruikt om in de New Deichmanske Public Library een door Katie Paterson ontworpen ruimte te bouwen waar de manuscripten tot die tijd bewaard worden. De ‘leeszaal’ moet in 2018 klaar zijn.
Lezers die 2114 niet halen, staan niet helemaal met lege handen: de namen van de auteurs en de titels van de geheim gehouden boeken mogen tot de verbeelding spreken.
Met haar kunstproject dat een looptijd heeft van honderd jaar stelt Katie Paterson (hier is zij zelf aan het woord over het project) de toekomst van het papieren boek veilig. Want het is de bedoeling dat de kennis die nodig is om de honderd boeken ‘straks’ te kunnen drukken wordt overgeleverd. Dat er over honderd jaar nog mensen op aarde wonen, dat die mensen weten wat een boek is en kunnen lezen en dat de manuscripten de tijd ongeschonden doorkomen, daar gaat Katie Paterson gewoon vanuit.
De eerste schrijver die aan The Future Library bijdraagt – ‘to conceive and produce a work in the hopes of finding a receptive reader in an unknown future’ – is Margaret Atwood. Toen ze gevraagd werd twijfelde ze geen moment. Dat haar boek pas over honderd jaar gelezen kan worden, vindt ze geen bezwaar. Schrijven is volgens haar hoe dan ook communiceren over de grenzen van tijd en ruimte heen.
Margaret Atwood – the first writer for Future Library from Katie Paterson on Vimeo.
Leave a Reply