HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Marlene Dumas: expliciete beelden, impliciete betekenissen

Marlene Dumas: expliciete beelden, impliciete betekenissen

04/10/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Marlene DumasToen ik direct na de opening in het Stedelijk naar Mike Kelley ging kijken, schrok ik van zijn expliciete en angstaanjagende werk. Ik vroeg me af of de tentoonstelling wel geschikt was voor alle leeftijden. Een leeftijdsindicatie was wat mij betreft wel op zijn plaats geweest. Ik pleitte zelfs voor een kijkwijzer voor beeldende kunst.

Nog niet zo lang geleden zag ik in hetzelfde Stedelijk Marlene Dumas –  The Image as Burden. Tot mijn verbazing – ik neem al heel lang geen aanstoot meer aan haar werk, en ik schrik er ook niet meer van – hing daar wel een bordje om bezoekers te waarschuwen vanwege de expliciete beelden (‘images of an adult nature’) die in zaal 1.12 hangen.

Voor zover ik dat tijdens de korte tijd dat ik daar stond te observeren kon opmaken was de waarschuwing voor niemand aanleiding om de ogen te sluiten en op de tast naar de volgende zaal te schuifelen.

Famous men - Marlene Dumas

Great Men – Marlene Dumas, vlnr Paolo Passolini, Jean Genet, Oscar Wilde, Pedro Almodóvar, Federico García Lorca, Rudolf Nureyev

Marlene Dumas kan heel expliciet tekenen en schilderen, maar als je niet weet dat Pier Paolo Passolini (filmer/schrijver), Jean Genet (schrijver), Oscar Wilde (schrijver), Pedro Almodóvar (filmer), Federico García Lorca (dichter) en Rudolf Nureyev (danser) allemaal homo zijn, ontgaat je de portee van de Great Men die in wisselende samenstelling her en der in musea tentoongesteld worden (en snap je ook niet waarom die zestien Great Men voor zoveel ophef zorgden tijdens Manifesta 10 in Sint Petersburg).

Net als Models aan betekenis verliest als je beroemdheden die door Marlene Dumas tot model gemaakt zijn niet herkent.

Misschien ook interessant:

  1. Holle ogen
  2. Ze hangt te kijk
  3. Waar is de kunst?
  4. Ook ik stond in het Stedelijk te staren naar dat verknalde rood

Filed Under: blog Tagged With: beeldende kunst, expliciete beelden, Great Men, images of an adult nature, kijkwijzer, Manifesta 10, Marlene Dumas, Models, Stedelijk Museum Amsterdam, The Image as Burden

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie
  • Een kwestie: Roald Dahl aan de literaire schandpaal
  • Vragen naar de bekende weg: over het Kinderboekenweekgedicht van Pim Lammers

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Raoul de Jong boegbeeld Boekenweek, maar zijn werk wordt in hokjes gestopt
  • Rascha Peper: nu is ze er echt niet meer
  • Literatuur: het belang van representatie

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled