Nooit zal hij zelf zeggen dat zijn Godin, held op Vijftig tinten grijs of Turks fruit lijkt. Behalve gisteren toen Kathleen Cools hem tijdens Reyers Laat vroeg of hij de vergelijking die het boek in Nederland al veel aandacht bezorgde niet ongemakkelijk vindt. Toen zei hij dus dat hij de woorden Vijftig tinten grijs en Turks fruit zelf nooit in de mond zal nemen.
Gustaaf Peek legde uit hoe hij tijdens het schrijven nog baas is over zijn boek, maar dat de kunstenaar als het boek af is plaatsmaakt voor de schrijver-ondernemer. Als het boek aan de man gebracht moet worden, vallen er wel eens woorden.
Met dat schrijver-ondernemer sloeg hij een perfect bruggetje, want bij Reyers Laat zat ook Marc Coucke aan tafel. Over de ondernemer Marc Coucke was vorige week in België veel te doen toen Marc Coucke zijn OmegaPharma – sponsor van onder andere een wielerploeg – van de hand deed en zich door de koper deels in harde munt en deels in aandelen liet uitbetalen. Niet de verkoop zorgde voor ophef maar het feit dat Marc Coucke geen meerwaardebelasting hoefde te betalen.
Gustaaf Peek plaveide de weg voor Kathleen Cools die van haar gast – telg uit het geslacht Peek (de Peek van Cloppenburg) – wilde weten of het familiekapitaal hem in staat gesteld te schrijven. Gustaaf Peek dankte daarop zijn oma, die hem geld naliet, zodat hij kunstenaar kan zijn. Inmiddels is het familiekapitaal in handen van Gustaaf Peek en zijn broers. Maar vanwege de versnippering moet hij ‘er nog gewoon bij werken’.
Of Gustaaf Peek een mening had over vermogende mensen en het betalen van belasting. Ja, en daarbij laat Gustaaf Peek zich voorlopig leiden door Das Kapital van Karl Marx. Daar is hij mee in gesprek.
Kathleen Cools moest zichzelf eraan herinneren dat de aanleiding voor de aanwezigheid van Gustaaf Peek zijn roman was.
Leave a Reply