HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Een doorbraakroman, wat is dat eigenlijk?

Een doorbraakroman, wat is dat eigenlijk?

22/11/2014 by Liliane Waanders 1 Comment

Doorbraakromans Trouw‘Elke grote schrijver was eens onbekend. Tot dat ene beslissende boek: de doorbraakroman. Trouw selecteerde voor u 10 doorbraakromans, nu in één prachtige collectie.’ Met die woorden probeert Trouw de collectie Doorbraakromans aan de man te brengen.

Dat Trouw dat van plan was, was mij niet ontgaan. De krant maakte er behoorlijk reclame voor. Maar welke titels zij voor deze gelegenheid – het is niet voor het eerst dat Trouw boeken onder de aandacht brengt – geselecteerd had, wist ik tot vanochtend niet.

Nu wel:

Publieke werken – Thomas Rosenboom
Opwaaiende zomerjurken – Oek de Jong
Magnus – Arjen Lubach
Het meesterstuk – Anna Enquist
De zwarte met het witte hart – Arthur Japin
Dorsvloer vol confetti – Franca Treur
De wetten – Connie Palmen
De Nederlandse maagd – Marente de Moor
Bruiloft aan zee – Abdelkader Benali
Blauwe maandagen – Arnon Grunberg

Het lijstje roept vragen op. Bij mij dan toch. Wanneer is een schrijver niet langer onbekend? (hoewel beiden een publiek bedienen en prijzen wonnen, is Arthur Japin veel bekender dan Marente de Moor) Wanneer is een schrijver in de ogen van Trouw groot? (want ik vind Arjen Lubach en Franca Treur in dit gezelschap buitenbeentjes) Waarom schrijvers selecteren die doorbraken met hun debuut? (dat is bij Connie Palmen, Abdelkader Benali en Arnon Grunberg het geval) Waarom bij doorbreken de nadruk leggen op een roman? (Anna Enquist had al naam gemaakt als dichter, Oek de Jong en Thomas Rosenboom waren al bekroond voor een verhalenbundel voordat hun eerste romans verschenen)

Ik denk dat ik het concept ‘doorbraakroman’ niet zo goed begrijp. Of misschien heb ik gewoon iets tegen de vooronderstelling dat een schrijver een groot publiek moet bereiken om voor vol aangezien te worden. Het kan ook zijn dat de keuze van Trouw mij te willekeurig is.

PS. Aan mij is deze serie niet besteed. Negen van de tien boeken heb ik al (en gelezen bovendien). Alleen Magnus van Arjen Lubach ontbreekt (maar Mensen Die Ik Ken Die Mijn Moeder Hebben Gekend heb ik wel).

Het meesterstuk van Anna Enquist heb ik zelfs twee keer: een eerste druk uit 1994 en de twaalfde [geheel herziene druk] uit 1997. Ik kocht die twaalfde druk, maar de toevoeging [geheel herziene druk] op de titelpagina maakte me zo nieuwsgierig dat ik op zoek ging naar de oorspronkelijke uitgave. Toen ik die had en ze al lezend vergeleek, bleken de verschillen inderdaad substantieel. Wat bleek: ergens tussen de eerste en de twaalfde druk was Het meesterstuk in het Duits vertaald. De suggesties van de redacteur van Luchterhand werden in Nederlandse herdrukken overgenomen.

Misschien ook interessant:

  1. Een doorbraakroman, wat is dat eigenlijk? (vervolg)
  2. ‘De woorden zijn vrijgekomen’
  3. De lezer van fictie wil de wereld onder de knie krijgen, volgens een enquête van The Social Bookcompany
  4. De toch niet totaal vergeten dichter Gerrit Kouwenaar

Filed Under: blog Tagged With: Anna Enquist, doorbraakromans, Het meesterstuk, Trouw

Comments

  1. Jaap Sluiter says

    20/10/2015 at 21:52

    Ik zou graag een set doorbraakromans kopen, kan dat?

    Hartelijke groet,

    Jaap Sluiter

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled