Over de teloorgang van een kleine uitgever
Met Onzichtbare boeken van Thomas Heerma van Voss viert/vieren Babel & Voss Uitgevers het eerste lustrum. Vijf jaar geleden begonnen Daan Heerma van Voss en Daniël van der Meer samen met Reinjan Mulder een nieuwe uitgeverij. Reinjan Mulder had zijn sporen al ruimschoots verdiend als recensent, redacteur en uitgever, Daan Heerma van Voss en Daniël van der Meer stonden aan het begin van wat toen al een succesvolle loopbaan leek te worden. Babel & Voss Uitgevers moest een klein maar fijn fonds worden met boeken die ‘zij zelf werkelijk zouden willen lezen’.
Ergens onderweg raakte Thomas Heerma van Voss na het afhaken van zijn broer Daan als redacteur van een beetje een beetje meer betrokken bij Babel & Voss Uitgevers.
Als Onzichtbare boeken begint, is die betrokkenheid (zogenaamd) alweer voorbij:
‘Inderdaad, ik heb enkele jaren bij een Nederlandse uitgeverij gewerkt. Als redacteur. Ik redigeerde weliswaar geen manuscripten, ik acquireerde geen schrijvers, ik kreeg niet betaald en, laat ik het maar meteen toegeven, ik had ook geen contract. Maar toch.’
Dat (zogenaamd) voorbij zijn geeft vrijheid. De vrijheid om uit de school te klappen over hoe het de uitgeverij ondanks de ervaring van een oude rot en het enthousiasme van jonge honden niet gelukt is succesvol te zijn. Succesvol te zijn als uitgever van boeken, want Babel & Voss Uitgevers maakte wel naam (en geld) met het literaire tijdschrift Das Magazin.
Had J.J. Voskuil 5.500 pagina’s nodig om duidelijk te maken wat hem niet zinde aan Het bureau (het Meertens Instituut) waar hij werkte, Thomas Heerma van Voss heeft aan 44 bladzijden genoeg om duidelijk te maken hoe Babel & Voss Uitgevers als kleine uitgever er niet in slaagde om voldoende zichtbaar te zijn. Dat lag aan het klein zijn, maar ook aan veranderingen binnen de bedrijfstak. En vast ook aan een het ontbreken van een realistisch bedrijfsplan en een doelmatige bedrijfsvoering.
Inmiddels ligt het uitgeven ondanks Onzichtbare boeken stil.
Onzichtbare boeken is het portret van een onderneming die tot mislukken gedoemd lijkt, maar het is wel een vrolijk portret. Vrolijk vanwege de (onder)toon en de openhartigheid.
En een tikje pijnlijk. Pijnlijk omdat duidelijk is dat er nog een is die de droom in stand wil houden, terwijl zijn kompanen het voor gezien houden.
(Een korte versie van Onzichtbare boeken verscheen onder de titel De onzichtbare boeken van een kleine uitgeverij in Ons Erfdeel. Zelf met dat uitdijen steekt Thomas Heerma van Voss de draak.)
Leave a Reply