HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Willem Jan Otten vindt spoiler alert overbodig, lees ik in Droomportaal

Willem Jan Otten vindt spoiler alert overbodig, lees ik in Droomportaal

07/12/2014 by Liliane Waanders Leave a Comment

Droomportaal, verhalende essays - Willem Jan OttenIn Opium besprak Cornald Maas gisteren het culturele nieuws met sportjournalist Henry Schut. Cornald Maas veronderstelde dat Henry Schut nauwelijks aan cultuur toe zou komen vanwege zijn drukke werkzaamheden. Dat sport ook cultuur is, wilde Cornald Maas slechts schoorvoetend toegeven.

Cultuur waar Henry Schut ook aan toekomt: muziek en film. Over dat laatste zei hij iets waar ik vanmorgen aan moest denken toen ik in het stuk dat Willem Jan Otten over de film Un condamné à mort s’est échappé (1956) van Robert Bresson schreef – het derde van een serie van tien stukken oorspronkelijk geschreven voor Trouw nu gebundeld in Droomportaal: verhalende essays onder de noemer Tien films die een leven veranderen – het volgende las:

‘Telkens stuit je erop, wanneer je op het Web iets wil weten over een film: de spoiler alert. De waarschuwing dat als ik door zou lezen, ik iets verschrikkelijks te weten zou komen, en wel: de afloop.
Het wil er bij mij, vrees ik, niet in dat de plotwendingen van een betekenisvolle film kennen afbreuk zou doen aan het kijkgenot. Een verhaal wordt juist sterker naarmate je de afloop beter kent. Ik stel dan ook een ‘meaning alert’ voor: het drama dat vergald kan worden door voorkennis, is naar grote waarschijnlijkheid onbeduidend.’

Henry Schut wil niet weten wat hem te wachten staat als hij naar de film gaat. Daarom kijkt hij een trailer nooit helemaal en stopt hij halverwege een recensie. Zodra hij weet dat een film ‘goed genoeg’ is, wil hij van de inhoud niets meer weten. Dan koopt hij een kaartje en gaat hij kijken.

Misschien is Henry Schut wel een plot driven filmliefhebber. Willem Jan Otten gaat het om iets anders. Of nauwkeuriger gesteld, het gaat in de films waar hij het over heeft om iets anders, schrijft hij, waarbij hij refereert aan hoe hij Dead Man Walking heeft ervaren:

‘En hoe beter je dit paradoxale einde van tevoren kende, des te betekenisvoller, helderder, meeslepender ook, werd de opeenvolging van stappen, de “statieweg”, naar diezelfde afloop.
We kijken niet langer naar een plot, maar maken een procedure mee, het wordt een rite – iets wat al geweten werd en toch voltrokken.
Daarom, voor het type film waarover in dit boek wordt nagedacht is kennis, om niet te zeggen: besef, van de afloop onontbeerlijk. Wij kijken naar noodlottige levens (ook als de films komedies zijn), en toch zullen we onvermijdelijk ook verwikkeld raken in de kwestie van de vrije wil.’

Ik ga het hier voor Henry Schut opnemen. Wat Willem Jan Otten schrijft, is waar, maar niet als je een film voor het eerst ziet of een boek voor het eerst leest. Dan is de manier waarop de verteller zijn/haar verhaal  vertelt en op de afloop anticipeert een wezenlijk onderdeel van ‘de beleving’ van een film of boek.

Dat geldt zelfs voor films die het volgens Willem Jan Otten niet van hun ontknoping hoeven te hebben (behalve over Un condamné à mort s’est échappé schrijft Willem Jan Otten ook over Into the Wild, Dead Man Walking, Groundhog Day, Svyato, L’enfant, The Truman Show, Il Vangelo secondo Matteo, Bad Lieutenant en Stalker).

Dat voor wie verder of vaker kijkt een spoiler alert overbodig is, dat ben ik dan weer met Willem Jan Otten eens. Verhalen die het alleen van hun ontknoping moeten hebben, heb je na de eerste keer wel gezien.

Misschien ook interessant:

  1. Alles is verhaal in Droomportaal van Willem Jan Otten
  2. Tessa de Loo: ‘Een schrijver is altijd aan handen en voeten gebonden’
  3. Gezocht/gevonden: Love, Life and Laughter, maar mij gaat het om het liedje: Yes, we have no bananas
  4. Temporiseren tegen het einde van Vis in bad – zo kwam het dat ik over Louis Tas las op zijn sterfdag

Filed Under: blog Tagged With: Droomportaal: verhalende essays, film, Henry Schut, Opium, spoiler alert, Willem Jan Otten

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Poetry 2022: Het festival is begonnen
  • Gelauwerd en geliefd: in memoriam Heddy Honigmann (1951-2022)
  • Boeken verkopen zichzelf niet
  • (Auto)biografisch?
  • Recensie: Het warmtefort – Marieke Lucas Rijneveld

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Poetry 2022: Het festival is begonnen
  • Gelauwerd en geliefd: in memoriam Heddy Honigmann (1951-2022)
  • Boeken verkopen zichzelf niet

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2022 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled