HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / John Berger over Rembrandt die lichaamsdelen verhalen laat vertellen

John Berger over Rembrandt die lichaamsdelen verhalen laat vertellen

23/02/2015 by Liliane Waanders Leave a Comment

Late Rembrandt, afficheLas ik niet ergens dat het Rijksmuseum heel veel geld heeft neergeteld om de tentoonstelling Late Rembrandt onder de aandacht te brengen? Het Rijks reserveerde 7½ ton om Sterspotjes, advertentiebijlages in kranten, een grote advertentiecampagne en een gesponsorde uitzending van RTL Late Night te laten maken.

Terwijl de directeur van Boijmans van Beuningen jaloers is omdat hij het doorgaans met minder dan tien procent van dat bedrag moet doen om tentoonstellingen in de markt te zetten, zal – dat neem ik tenminste aan – menig hoeder van een klein museum toen hij kennis nam van het pr-budget gedacht hebben dat hij voor dat bedrag één, misschien wel twee hele tentoonstellingen zou kunnen maken.

Maar goed, daar gaat het niet om. Ook voor Rembrandt moet je reclame maken, anders komt er schijnbaar niemand naar hem kijken. Dus moet er geïnvesteerd worden, in de hoop en verwachting dat die 7½ ton verveelvoudigd worden door alle free publicity die daar dan weer het gevolg van is. Want niet schrijven over Late Rembrandt is geen optie.

Als zelfs Fokke en Sukke het over de Late Rembrandt hebben, kan wie zichzelf als cultuurjournalist serieus neemt natuurlijk niet achterblijven.

Ik grijp voor de gelegenheid terug op een oud essay van John Berger. Het heet Rembrandt and the Body, staat in de bundel The Shape of a Pocket en dateert uit 1992.

Berger zoomt in dat essay in op Rembrandts vermogen om via lichaamsdelen verhalen te vertellen. Twee passages in het bijzonder trokken mijn aandacht:

‘His best paintings deliver coherently very little to the spectator’s point of view. Instead, the spectator intercepts (overhears) dialogues between parts gone adrift, and these dialogues are so faithful to a corporeal experience that they speak to something everybody carries within them. Before his art, the spectator’s body remembers its own inner experience’

en

‘When he painted freely those he loved or imagined of felt close to, he tried to enter their corporeal space as it existed at that precise moment, he tried to enter their Hôtel-Dieu. And so to find an exit from the darkness. (…) For Rembrandt, the embrace was perhaps synonymous with the act of painting, and both were just this side of prayer.’

Of het waar is wat hij zegt, weet ik niet – het is maar een interpretatie, en ik las er deze dagen vele – maar John Berger heeft bewezen goed naar kunst te kunnen kijken. Ik ga proberen om met een door hem gerichte blik naar Late Rembrandt te kijken.

Misschien ook interessant:

  1. Wat Dan Brown kan, kan Peter Greenaway minstens zo goed: een verhaal maken van De Nachtwacht van Rembrandt
  2. Kunst is therapie: Alain de Botton weet het beter in het Rijksmuseum
  3. Armando verspert met Ter plekke de weg naar Berlijn
  4. Ik ga op vakantie en neem mee…

Filed Under: blog Tagged With: Fokke en Sukke, John Berger, Late Rembrandt, Rembrandt, Rijksmuseum, The Shape of a Pocket

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?
  • Waar een kleine boekwinkel en een antieke Couperus al niet goed voor zijn
  • Wisseling van de wacht?
  • Recensie: Handel in veren – Rascha Peper
  • Boekgeheim

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?
  • Waar een kleine boekwinkel en een antieke Couperus al niet goed voor zijn
  • Wisseling van de wacht?

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2021 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled