Ze deed wat ze zich had voorgenomen. Met de ingrediënten van Menuet van Louis Paul Boon – ‘de zwangerschap, de minnaar in de tuin, menstruatie, een driehoeksverhouding, de obsessie met leeftijd’ – schreef Kristien Hemmerechts een nieuw verhaal dat recht moest doen aan ‘een volwassen vrouw van vlees en bloed’. Meer dan het origineel dat doet. Maar ook weer niet teveel, want te positief moest dat beeld ook weer niet worden, ‘want dan wordt het een pamflet. Of een preek. Dat is nou ook weer niet de bedoeling.’
Schrijft Kristien Hemmerechts in Van Louis Paul Boons Menuet tot Altijd dezelfde dans, de inleiding die vooraf gaat aan Altijd dezelfde dans, het verhaal dat ze met de ingrediënten bereidde. Ze schreef het verhaal in opdracht. Vanwege de honderdste geboortedag van Louis Paul Boon, een van de eerste schrijvers die zij bewonderde. Ze schreef het voor de bundel De eerste eeuw van Boon (2012).
Kristien Hemmerechts gebruikte niet alleen Boons ingrediënten, ze bediende zich ook van zijn taal. Ze klinkt Vlaamser dan ooit.
‘Hebt ge mijn geheim ontdekt? Zijt ge daarom zo nukkig? Dat had ge als kind al, die nukken. Zelfs toen ge in mijn buik zat. De ene dag hieldt ge u muisstil en als ik dan als een zottin naar de dokter liep om te zien of ge nog leefde, begont ge stampen uit te delen alsof ge aan het boksen waart. Zeer dat dat deed!
Kunt ge me horen ’s nachts als ik naar de tuin ga? Hoort ge de matras kreunen als ik uit mijn bed stap? Ligt ge te luisteren naar de trap die kraakt. Gisteren heb ik de scharnieren van de kamerdeur geolied, maar misschien had ik dat vroeger moeten doen. Ik ben geen kind, ik doe mijn goesting.’
Hoe dicht ze Louis Paul Boon nadert, weet ik niet. Hoe vaak ik hem ook in handen had, ik las hem nooit. Maar het doet Boons aan… Het klinkt zoals ik mij Boon voorstel. (Ik maak me geen illusies. Het literaire grensverkeer tussen Nederland en Vlaanderen is beperkt, en ik ben geen uitzondering op de regel. Ook in mijn geval = 1+1 zelden 2.)
Kristien Hemmerechts schreef nog een ander verhaal over overspel. Een verhaal dat veel meer over overspel gaat dan Altijd dezelfde dans. In Onvoorziene omstandigheden wordt er tenminste gelogen en bedrogen. Maar… voordat Onvoorziene omstandigheden de kans krijgt alle vooroordelen te bevestigen, geeft Kristien Hemmerechts er haar draai aan.
Ze zitten samen in een boekje: Altijd dezelfde dans en Onvoorziene omstandigheden. Dat geheel is meer dan de som van de afzonderlijke delen. Kristien Hemmerechts kan nog steeds korte verhalen schrijven.
Leave a Reply