HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Ambachtelijk schrijven is een kunst

Ambachtelijk schrijven is een kunst

26/05/2015 by Liliane Waanders Leave a Comment

Ik kom terug - Adriaan van DisIn de montage die de NOS maakte van het live-verslag van de bekendmaking van de Libris Literatuurprijs zijn nogal wat zinnen en woorden gesneuveld. Toch vond ik de woorden die ik me herinnerde, min of meer in het juiste verband.

Toen Adriaan van Dis van de eerste schrik bekomen was en woorden zocht om ‘de verliezers’ te troosten –

‘Ik heb zoveel ervaring in verliezen, je zou het niet zeggen maar toch. Jongens – en meisjes – jullie mogen me tot twaalf uur haten, en daarna: gun het me eventjes,’

benadrukte hij wat zijn  Ik kom terug en de andere vijf genomineerde titels – Dorst van Esther Gerritsen, Teatro Olimpico van Kees ’t Hart, Godin, held van Gustaaf Peek, Monte Carlo van Peter Terrin en De consequenties van Niña Weijers – gemeen hebben:

‘want we hebben met zijn allen toch zes ambachtelijk voortreffelijke boeken geschreven, en ik benadruk dat woord ambachtelijk. Prachtig… ach… het zijn allemaal versleten woorden, maar echt … Mensen die een boek kunnen schrijven.
En dat vieren we vanavond.’

Ambachtelijkheid staat niet altijd even hoog in het kunstvaandel, constateren (ook) Peter Henk Steenhuis en René Gude als ze het er in Door het woord – Door het beeld over hebben.

Maar René Gude wil er toch een lans voor breken.

‘Ambachtelijkheid is het hart van alle culturele evolutie’,

zegt hij er bijvoorbeeld over in Stijl is ambacht: niet aangeboren, moeizaam verworven. En:

‘Het woord staat voor een beroepsgroep, een club, een gilde; ambachtslieden ontwikkelen gezamenlijk procedures om aan de kwaliteitsstandaarden van de beroepsgroep te kunnen voldoen. Binnen een gilde schroeven de leden gezamenlijk de Ambachtelijkheid op om hun voortbrengselen te verbeteren. Als Ambachtelijkheid inderdaad aan een opmars bezig is, zowel in de samenleving als in de kunst, betekent dat dat we langzaam maar zeker loskomen van de romantische overwaardering van het individu, van de “shortcut to romanticism”.’

Of Adriaan van Dis dat ook allemaal vindt… In elk geval benadrukte hij dat ambachtelijk schrijven een hele kunst is.

Hoewel het er in het juryrapport niet heel dik bovenop ligt, is de jury die deze Libris Literatuurprijs toekende zich bewust van het vakmanschap van de winnaar:

‘Het is een boek dat de taaldiscipline van een geoefend schrijver verraadt.’

Daar kan Adriaan van Dis het onder andere mee doen.

Misschien ook interessant:

  1. Kijken zonder woorden: kan dat? Peter Henk Steenhuis vraagt het zich af
  2. Woord van het Jaar: de voorkeur van Adriaan van Dis
  3. De man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond
  4. Winnaars in 2015: Ik kom terug – Adriaan van Dis

Filed Under: blog Tagged With: Adriaan van Dis, ambachtelijkheid, Door het beeld – Door het woord, Ik kom terug, Libris Literatuurprijs, Peter Henk Steenhuis, René Gude

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled