HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Zo moet het dus: ‘tó bé ór nót tó bé thát ís thé quéstion’

Zo moet het dus: ‘tó bé ór nót tó bé thát ís thé quéstion’

16/05/2016 by Liliane Waanders Leave a Comment

Zijn of niet zijnJe kunt het Hamlet op heel veel verschillende manieren laten zeggen. William Shakespeare wist aanvankelijk ook niet precies waar hij de klemtoon zou leggen. Tenminste dat leid ik af uit de verschillende leestekens die hij in diverse versies van Hamlet gebruikt:

Bad Quarto / First Quarto (1603):

‘To be, or not to be, I there’s the point,’

‘To be, or not to be; ay, there’s the point.’

Second Quarto (1604)

‘To be, or not to be, that is the question,’

First Folio (1623)

‘To be, or not to be, that is the Question:’

Gezien de leestekens, moet je eigenlijk concluderen dat het helemaal niet om ‘to be or not to be’ gaat, maar om wat daar direct op volgt. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat nu om de eerste tien woorden van een van de bekendste theatermonologen: ‘to be or not to be that is the question’. Tien woorden die voor talloze interpretaties vatbaar zijn. Met dat gegeven hoef je niet altijd even hoogdravend en cultureel verantwoord om te springen.

Misschien ook interessant:

  1. Dankzij Bianca Stigter leerde ik woorden in wolken stoppen
  2. William Shakespeare: Tom Lanoye geeft zijn visie op Hamlet (versus Hamlet)
  3. Een heel mooie Hamlet
  4. Camus met een toefje Shakespeare

Filed Under: blog Tagged With: Hamlet, To be or not to be, William Shakespeare

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Over hoofden van doden literair scoren?
  • Een oude bekende, of: de kunst van het heel precies beschrijven
  • Peter Verhelst ‘verstopt’ in het werk van anderen
  • De tijd laten verstrijken
  • Poetry 2022: Het festival is begonnen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Over hoofden van doden literair scoren?
  • Een oude bekende, of: de kunst van het heel precies beschrijven
  • Peter Verhelst ‘verstopt’ in het werk van anderen

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2022 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled