HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Poetry International 2016: Weggewassen tekening

Poetry International 2016: Weggewassen tekening

05/06/2016 by Liliane Waanders 3 Comments

Remmelt Oosterhuis, tekening ikv Language & Art Gallery Tour 2016Het zou haar geen tweede keer overkomen. Zoveel was zeker. Nadat ze de nodige ambtenaren gesproken had en zeker wist dat het tot iedereen die het weten moest was doorgedrongen dat de tekening die begin juni door iemand van Beeldkanon op de stoep voor haar galerie gemaakt zou worden geen graffiti wasis, maar kunst in het kader van de Language & Art Gallery Tour van Poetry International kon de galeriehoudster rustig gaan slapen.

(Vorig jaar namelijk spoot de Roteb Service Diepreiniging buiten haar medeweten vanwege het streven naar een schone stad een tekening van Michael van Kekem weg.)

Maar toen begon het op 4 juni in Rotterdam ongelooflijk hard te regenen… en bleek er na de bui weinig meer over van het kunstwerk van Remmelt Oosterhuis.

Nelly Voogd van Galerie V’Arts vertelde me vlak voor de officiële opening van de Language & Art Gallery Tour wat haar nu weer was overkomen. Ik was niet van plan om er dit jaar woorden aan vuil te maken. Maar toen bracht Maria Barnas – tijdens Poetry is in Witte de With Center for Contemporary Art haar That Slow Nightfall te zien – een kunstwerk van Marcel Broodthaers ter sprake: La pluie (Projet pour un texte). Broodthaers zit in de stromende regen te schrijven. Wat hij schrijft, wordt onmiddellijk weggewassen. Het deert hem niet dat de inkt de kans niet krijgt om op te drogen. Dat niemand ooit zal lezen wat hij aan het papier toevertrouwde.

Toen was het bruggetje gauw gemaakt.

Misschien ook interessant:

  1. Breyten Breytenbach en het Graf van de Onbekende Dichter in Rotterdam
  2. Herinneringen stapelen onder de boom van Breyten Breytenbach
  3. Waarom Michel Houellebecq niet naar Poetry komt
  4. Poetry International 2016: Op de vuilnis gezet gedicht

Filed Under: blog, Rotterdam Tagged With: Beeldkanon, Language & Art Gallery Tour, Poetry International, Remmelt Oosterhuis, Rotterdam

Comments

  1. Paul van de Wiel says

    06/06/2016 at 11:05

    Een direct wegspoelende tekening is niets anders dan het cliché dat al eeuwendoor kunstenaars wordt geproduceerd: het cliché van de vergankelijkheid.
    Bijbelteksten, godsdienstige rituelen, vanitasschilderijen, Midas Dekkers, Thomas a Kempis, ga zo maar door. Wie om zich heen kijkt ontkomt er niet aan. Zelfs nieuwe dingen wijzen erop omdat ze oude vervangen hebben. De mooiste vrouw ontmoet haar iedere morgen als ze in de spiegel kijkt. We moeten er gelukkig mee zijn omdat vergankelijkheid de vervelingverdrijft. Zonder vergankelijkheid zou altijd alles hetzelfde zijn en hadden we niet eens bestaan.

    Reply
  2. Remmelt Oosterhuis says

    06/06/2016 at 17:14

    Dag Liliane, leuk stukje! Ik heb inmiddels een nieuwe illustratie gemaakt. Hopelijk blijft deze langer staan.
    Gr. Remmelt

    Reply
  3. Paul van de Wiel says

    09/06/2016 at 16:08

    Naast de vergankelijkheid heeft het direct wegspoelen van een tekening natuurlijk ook de symboliek van de zinloosheid in zich. Wat maakt het uit wat we schrijven of tekenen, binnen korte tijd is het uit ieders geheugen verdwenen. Maar hier dient zich de paradox aan. Juist deze symbolische handelingen, die men kunst mag noemen, en waarom niet, blijf je onthouden. Denk aan het limonadeflesje van Schippers, het inpakken van gebouwen door Christo, de kitschkunst van Koonz. Laatst zag ik een kunstenaar op het ijs voor een enorme ijsbreker lopen.
    Zo’n beeld vergeet je niet en het drukt je onbarmhartig op de zinloosheid vaan veel dingen. Echte kunst is het om toch ergens zin in te vinden en te krijgen..

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda
  • Poëzieweek 2025: ‘Mijn vader zegt entropie mijn moeder logica’ – Sasja Janssen
  • Poëzieweek 2025: ‘Kratermond’ – Sara Eelen

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Abdelkader Benali Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Nikos Kazantzakis over de Franciscus in wiens sporen paus Franciscus treedt
  • De Inktaap 2.0
  • Recensie: Oever – Ludwig Volbeda

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2025 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled