HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Het uur van de ster: een dubbel gedeconstrueerd verhaal

Het uur van de ster: een dubbel gedeconstrueerd verhaal

26/06/2016 by Liliane Waanders Leave a Comment

Het uur van de ster - Clarice Lispector, filmafficheHoe verfilm je een novelle die voor een belangrijk deel gaat over het schrijven zelf. Over het zoeken naar een verhaal. Over het opbouwen van het decor (volgens Ilja Leonard Pfeijffer is het decor ‘het geheim van een roman die je bij de lurven grijpt en niet meer loslaat’, Brieven uit Genua, veertigste brief aan Gelya). Over het toedichten van een karakter aan een personage. Over de dilemma’s waarvoor een schrijver zich geplaatst ziet. Over de twijfels die horen bij scheppend bezig zijn.

Want in Het uur van de ster van Clarice Lispector is er goed beschouwd maar een kleine rol weggelegd voor Macabea, die ondanks dat degene is waar het verhaal om draait. Rodrigo S.M. – degene die haar verhaal belangrijk genoeg vindt om het op papier te zetten (al twijfelt hij daar tijdens het schrijven regelmatig over) – is minstens zo aanwezig in Het uur van de ster.

Dat Rodrigo S.M. zich constant aan de lezer van de novelle opdringt, hoort bij het verhaal. Maar Het uur van de ster blijft niet steken in experimenteel proza. Het gaat Clarice Lispector ook in maatschappelijk opzicht ergens om. Ze vindt wat van de omstandigheden waarin haar hoofdpersonage verkeert. Maar Macabea maakt niet de indruk de omstandigheden die voor haar een gegeven zijn te willen ontstijgen. Zij is wat ze is: ‘Ik ben typiste en maagd en ik houd van cola’. De vraag is of dat laakbaar is, en: of het mogelijk is om een ander te kennen louter door af te gaan op wat die ander doet of zegt.

(Hoe Het uur van de ster in haar oeuvre en opvattingen past, zal wel duidelijk worden als ik verder gevorderd ben in Clarice Lispector: de biografie van Benjamin Moser).

Het uur van de ster is dus een complex verhaal. En – wetende dat het boek al in 1985 verfilmd is – vroeg ik me tijdens het herlezen af wat er van die ‘gelaagdheid’ over zou blijven. Niet veel. Weet ik nu ik A hora da estrela van Suzana Amaral gezien heb. Maar ze heeft het leven van Macabea wel heel raak getroffen. Het is zo uitzichtloos (en Macabea zelf is zo naïef) als Rodrigo S.M. het zich voorstelde.

(Het herlezen van Het uur van de ster voegde nieuwe dimensies toe aan de novelle. Las ik het de eerste keer in het kader van een vriendschap, nu kreeg het boek een literaire context. Niet dat ik meteen in Borges, Kafka, Nabokov of Woolf wilde beginnen – schrijvers waarmee Clarice Lispector vergeleken wordt. Nee, ik plukte Nathalie Sarraute uit de kast. Ik kreeg zin om Tropismen te herlezen, dat ik mij herinner als een reeks impressies van menselijke geesten herinner.)

Misschien ook interessant:

  1. Clarice Lispector aan de vergetelheid ontrukt
  2. Brieven uit Genua: een onverzonnen roman?
  3. Hoe hoort het eigenlijk: verwijzen naar de werkelijkheid
  4. Genua aan zee

Filed Under: blog Tagged With: A hora da estrela, Benjamin Moser, Brieven uit Genua, Clarice Lispector.Het uur van de ster, Clarice Lispector: de biografie, Ilja Leonard Pfeijffer, Nathalie Sarraute, Suzana Amaral, Tropismen

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?
  • Waar een kleine boekwinkel en een antieke Couperus al niet goed voor zijn
  • Wisseling van de wacht?

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • Genrefluïde schrijvers domineren shortlist Libris Literatuur Prijs 2021
  • Het Woord van vorige Week: gevoeligheidslezer
  • Joseph Ponthus en Wim de Vries: arbeiders die dichten of dichters die arbeiden?

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2021 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled