HANTA

Literatuur en meer

  • Home
  • Over Hanta
  • Contact
  • Privacy statement
  • Columns
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Blog
  • Meer
    • Liliane leest
    • Kettinglezen & rijgschrijven
    • Mediamoment
    • Sportzomers en -winters!
    • Zomergasten
    • Thuisblijfreizen
    • Bouke’s blues
    • Proza
    • Poëzie
You are here: Home / blog / Rester vivant: de obsessies van Michel Houellebecq tentoongesteld

Rester vivant: de obsessies van Michel Houellebecq tentoongesteld

13/07/2016 by Liliane Waanders 1 Comment

Wat een hondenleven - Frank Renout in De StandaardEigenlijk ligt het complete oeuvre van Michel Houellebecq besloten in het kleine pamflet Rester vivant – méthode waarmee hij in 1991 debuteerde. Het is uitgesproken. Dwingend. Onconventioneel. Prikkelend. Provocerend. Het is helemaal Houellebecq zoals wie die daarna hebben leren kennen.

Rester vivant heet ook de tentoonstelling die tot 11 september te zien is in Palais de Tokyo in Parijs. Geen tentoonstelling over Michel Houellebecq, maar een expositie helemaal door hem bedacht en ingericht. Ik heb de tentoonstelling nog niet gezien, maar als ik afga op wat Frank Renout er in de Standaard over schrijft, is ook dit Rester Vivant heel erg Houellebecq en houdt hij de mensheid net als in zijn boeken een spiegel voor.

Volgens Jean de Loisy van het Palais de Tokyo is het:

‘une exposition inventée par lui, composée de photos, mais aussi d’installations et de films, ainsi que d’invitations à de nombreux artistes, comme Iggy Pop ou Robert Combas. Ce sera le monde de Michel Houellebecq, vous passerez de salle en salle et un roman va se constituer dans votre tête, accompagné par des images et des sons. Vous aurez traversé une aventure de Michel Houellebecq.’

(uit: Michel Houellebecq prépare une exposition au Palais de Tokyo pour l’été 2016, stuk van Emmanuelle Jardonnet dat vorig jaar al in Le Monde stond)

Van de zin waarmee geprobeerd wordt mij naar het museum te lokken, wordt een mens ook niet vrolijk: ‘Remember this: fundamentally you are already dead. You are now face to face with eternity.’

Het zijn de laatste zinnen uit Rester vivant – méthode. In de vertaling van Richard Davis. In het Nederlands – dan heet Rester vivant Leven, lijden, schrijven | methode – klinken ze zo: ‘Denk eraan: in de kern van de zaak bent u al dood. U staat oog in oog met de eeuwigheid’ (vertaling: Martin de Haan).

In het Frans van Houellebecq zelf oogt het allemaal veel formeler: ‘Souvenez-vous-en: fondamentalement, vous êtes déjà mort. Vous êtes maintenant en tête à tête avec l’éternité.’

Tegen de tijd dat de lezer bij die zinnen aanbeland is, heeft hij al heel wat doorstaan. Is hem al zo veel voorgeschreven dat ook die zinnen die er direct aan vooraf gaan, geen troost bieden:

‘Ga door. Wees niet bang. Het ergste hebt u al achter de rug. Natuurlijk zal het leven u blijven verscheuren: maar van uw kant hebt u niet zo heel veel boodschap meer aan het leven.’

(vertaling: Martin de Haan)

En dan dus dat ‘Denk eraan (…)’

Op naar het Palais de Tokyo dan maar. Op naar het portret van Houellebecqs obsessies.

Misschien ook interessant:

  1. De ontvoering van Michel Houellebecq: een film met de schrijver ‘dans son propre rôle’
  2. Een gedicht als plattegrond: Hôtel Hilton van Raymond Queneau
  3. Afdalen in de hel
  4. Nature morte

Filed Under: blog Tagged With: leven, lijden, Martin de Haan, Palais de Tokyo, Parijs, Rester Vivant, Rester vivant – méthode, schrijven: methode, to stay alive: a method

Comments

  1. Paul van de Wiel says

    14/07/2016 at 07:59

    Als we de volle terrassen, vliegtuigen en de geluksenquetes in beschouwing nemen hebben weinig mensen een boodschap aan Houellebecq. Zijn beweringen hebben dus slechts betekenis voor doorwrochte pessimisten met literaire belangstelling. Maar die wisten het al.

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Nieuwste berichten

  • en aan de horizon ligt… Spijkenisse
  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen
  • ‘Het hotel in de literatuur’, volgens ChatGPT en volgens mij
  • Zonder titel

Spotlight

Auteurs

  • Liliane Waanders

Meest gelezen deze week

Tags

Adriaan van Dis Arnon Grunberg beeldende kunst boek boeken boekenweek Cees Nooteboom column De wereld draait door dood dwdd film fotografie gedicht Ilja Leonard Pfeijffer Jan Brokken journalistiek K.Schippers kunst lezen literatuur Louise O. Fresco Marguerite Duras muziek Oek de Jong Olympische Spelen Poetry International poëzie recensie roman Rotterdam schrijven sportzomer sportzomer 2012 sportzomer 2013 sportzomer 2014 stoïcijn tennissen Tour de France vertalen Virginia Woolf voetballen wielrennen William Shakespeare zomergasten

Zoeken

Volg Hanta

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter

Hoofdmenu

  • Home
  • Over Hanta
  • Columns en beschouwingen
  • Recensies
  • Beschouwingen
  • Meer
  • Contact
  • Privacy statement

Rubrieken

  • Liliane leest
  • Kettinglezen & rijgschrijven
  • Mediamoment
  • Sportzomers en -winters!
  • Zomergasten
  • Thuisblijfreizen
  • Bouke’s blues
  • Proza
  • Poëzie

Net binnen

  • en aan de horizon ligt… Spijkenisse
  • Op de stoep bij Clare Lennart
  • Vluchten is als vallen

Archief

Auteurs

  • Liliane Waanders

Copyright © 2023 · News Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Hanta gebruikt cookies. Omdat een blog runnen zonder nou eenmaal niet kan. Wilt u geen cookies, zie dan de instructies hier: Meer over cookies Ok, ik snap het
Privacy & Cookies
Necessary Always Enabled